Bierfabrikant roept in tv-spot op niet te veel bier te drinken

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Equality, Jul 22, 2006.

  1. Equality

    Equality

    Reputation Points:
    182
    Messages:
    132
    Joined:
    Nov 23, 2005
    39 y/o
    AMSTERDAM - Heineken begint aanstaande maandag een campagne, waarin de
    consument aangesproken wordt op zijn eigen verantwoordelijkheid bij het
    drinken van een biertje. Dat maakte de brouwer woensdag bekend.

    Heineken is naar eigen zeggen de eerste alcoholfabrikant in Nederland
    die zelf campagne voert voor verantwoord alcoholgebruik. Tot dusver
    waarschuwde het bedrijf al op zijn website voor alcoholmisbruik, maar de
    onderneming wil de consument (inter-)actiever benaderen.

    In een televisiecommercial die vanaf maandag een maand lang te zien is,
    speelt een blindengeleidehond de hoofdrol. De commercial toont drie
    mensen die buiten op een terrasje zitten. Als een van hen een flesje
    bier omstoot, likt de hond die onder het tafeltje ligt het bier op.
    Vervolgens lijnt de blinde eigenaar zijn hond aan. Die blijkt door de
    alcohol niet meer helemaal bij de les te zijn. De boodschap is dan ook:
    besef goed wat alcohol met je doet.

    Testcentrum
    Behalve met de commercial, komt de brouwer met een 'testcentrum' op
    internet. Hier kan de bezoeker onder meer de invloed van alcohol op het
    sociale gedrag en de motoriek van de proefpersoon achterhalen.

    Heineken wil met de campagne de consument aanspreken en bij jongeren de
    ouders en verzorgers waarschuwen. Het bedrijf is zich er van bewust dat
    de campagne mogelijk ten koste gaat van de bierafzet.
     
  2. Alfa

    Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

    Reputation Points:
    14,178
    Messages:
    38,480
    Joined:
    Jan 14, 2003
    117 y/o from The Netherlands
    Dit soort maatregelen worden meestal genomen om verregaande regulatie door de overheid te voorkomen. Je ziet dit ook in de tabaksindustrie. Denk aan het voorstel van de industrie van het opschroeven van de minimum leeftijd voor tabak. Zou de overheid na het stoppen van alcoholreclame nu verder willen gaan? Dat zou m.i. een goed plan zijn. Alcohol is een hard drug en nog te makkelijk toegankelijk beneden de 16. Er is een schril contrast tussen de sancties voor een coffeeshop bij overtreden van de leeftijdsgrens(sluiting) en bij alcoholverkooppunten en kroegen(geen sanctie).