blowen slikken en afkicken

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by mopsie, Nov 16, 2005.

1. mopsie

mopsie Gold Member

Reputation Points:
    260
    from Brazil
    Blowen, slikken en afkicken

Sommige jongeren stoppen na een tijdje met drugs, anderen blijven gebruiken en raken verslaafd. Hoe komt dat en hoe komen ze eraf? Een nieuwe aanpak van de Jellinek-kliniek blijkt goed te werken. NRC redacteur Yasha Lange sprak met een deskundige en enkele gebruikers.
    <DIV =left>
    <DIV =naarlinks>
    <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=265 align=left border=0 valign="top">
    <T>
    <TR>
    <TD bgColor=#000000 height=4>[​IMG]</TD>
    <TD width=4 bgColor=#000000 rowSpan=3>[​IMG]</TD>
    <TD width=6 bgColor=#cccc66 rowSpan=4>[​IMG]</TD></TR>
    <TR>
    <TD bgColor=#000000>[​IMG] </TD></TR>
    <TR>
    <TD bgColor=#000000>
    <NOBR>(Foto: Robert Vos) </NOBR>[​IMG]</TD></TR>
    <TR>
    <TD bgColor=#cccc66 colSpan=2>[​IMG]</TD></TR></T></TABLE></DIV>

Pascal vertelt het standaardverhaal van de wietverslaafde. Zijn vrienden begonnen te blowen toen hij zestien jaar was. Hij rookte mee, bleef zitten, hing de hele dag in de coffeeshop, bleef nog een keer zitten en werd van school getrapt. Gedesillusioneerd en zwaar verveeld ging hij nog meer blowen.

Een opleiding afmaken is hem nooit gelukt, stoppen met blowen ook niet. Hij laadt koffers in en uit op Schiphol en rookt voor dertig gulden per dag. ,,Zonder wietje voel ik mij echt naadje kut'', zegt hij. Zijn schoolvrienden blowen niet meer. De reden? ,,Misschien hadden zij het minder nodig? Weet ik veel.''

Hoe komt het, dat de ene scholier recreatief drugs kan gebruiken terwijl de ander doorschiet? ,,Het heeft er veel mee te maken dat iemand niet lekker in zijn vel zit'', zegt behandelcoördinator Henry Nelissen van de Jellinek in Amsterdam. ,,Het gebruik heeft dan een functie: andere problemen uitdoven, het leven ziet er even beter uit.''

Ieder zijn middel, uiteraard. Met een biertje op ben je losser en maak je makkelijker contact. De drempel om alcohol te gebruiken is laag, zegt Nelissen. Jongeren beginnen vroeg, zeker als er thuis ook gedronken wordt. Ook de barrière om hasj of wiet te roken is niet al te hoog. Blowen is toegestaan en ,,het ritueel van een joint draaien is spannend'', zegt Nelissen.

De stap om een XTC-pil te nemen is voor jongeren ook niet enorm, denkt Nelissen. ,,Ze zien het nauwelijks als harddrugs.'' Angst voor slechte pillen is geen obstakel, want jongeren vertrouwen erop dat die goede vriend ook wel een goed pilletje zal leveren. Alleen cocaïne is onder scholieren en studenten ongebruikelijk. Nelissen: ,,Het is duur en ze zien het als harddrugs. Daar begin je niet zomaar aan.''

Bij de Jellinek is een programma ontwikkeld om te minderen of zelfs te stoppen met drugs. De leefstijltrainingen van de Jellinek zijn relatief nieuw. Ongeveer een jaar geleden werd begonnen met de korte, intensieve, op gedragstherapie gebaseerde aanpak. Psychologe Wencke de Wildt ontwikkelde het programma. Driekwart van de gebruikers maakt de training af en geeft gemiddeld een acht als rapportcijfer.

Het idee is om doorgeschoten drugsgebruikers concrete handvatten te bieden om te minderen of te stoppen. In vier of tien gesprekken afhankelijk van de ernst worden 'risico-momenten' geanalyseerd en voor- en nadelen van het drugsgebruik besproken. Door de nadelen vast te leggen, kan teleurstelling worden ondervangen. En voor de 'moeilijke' momenten wordt alvast een alternatief verzonnen. Niet uitgaan, wel sporten, alleen bij vrienden op bezoek gaan die niet drinken, slikken, blowen of snuiven.

Gebruikers moeten ook een dagboek bijhouden. Hoeveel vandaag? Wanneer, waarom en hoe voelde dat? ,,Alleen al dat dagboek bijhouden zorgt er vaak voor dat mensen minderen'', zegt De Wildt. Peter (33) volgde de training omdat zijn vriendin vond dat hij teveel ,,van dat witte goedje'' snoof. Hij had het nodig om zich ,,een beetje de bink'' te voelen, zegt hij. Steeds vaker. ,,Eerst in het weekend, toen op donderdagavond al, daarna soms overdag en op een gegeven moment bijna dagelijks.''

Hij was gemotiveerd om te stoppen, zegt hij. ,,Anders lukt het ook niet.'' Als voordeel had hij opgeschreven dat hij zijn leven weer terug wilde krijgen. In zijn 'persoonlijk noodplan' wat te doen als ik dreig te gaan snuiven had hij opgeschreven dat hij op moeilijke momenten thuis een videofilm zou gaan kijken. ,,Ik heb veel videofilms gezien, die eerste maand.'' Hij heeft nu maanden niets gebruikt. ,,Nou ja, ik ben wel veel meer gaan roken.''

(Om redenen van privacy zijn de namen in dit stuk gefingeerd.)

</DIV>