BOERENVERZET TEGEN DRUGSPOLITIE

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Alfa, May 5, 2005.

1. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,178
    117 y/o from The Netherlands
    BOERENVERZET TEGEN DRUGSPOLITIE

Opiumboeren in het zuiden van Afghanistan zijn begonnen met de oogst, ondanks een harde overheidscampagne om de papaveroogsten te vernietigen.

Afghaanse drugsbaron loopt tegen de lamp

Een lichtpuntje was er deze week wel in de Afghaanse drugsbestrijding.

De Verenigde Staten meldden de arrestatie van een van de grootste Afghaanse drugshandelaren, Bashir Noorzai.

Hij werd maandag opgepakt toen hij per vliegtuig aankwam in New York. De 44-jarige Noorzai wordt beschuldigd van het smokkelen van bijna 40 miljoen euro aan heroone naar de VS. De Afghaan uit Kandahar zou al sinds begin jaren negentig de spil zijn in een groot heroonenetwerk.

Volgens een vorig jaar verschenen rapport van het Amerikaanse Congres heeft Noorzai bovendien goede banden met de Taliban, Al-Kaida en andere radicaal-islamitische organisaties die nog steeds actief zijn in Afghanistan. Tijdens het Taliban-regime genoot hij hun bescherming, in ruil voor geld en wapens.

Onduidelijk is waarom Noorzai zich in het hol van de leeuw waagde terwijl hij sinds vorig jaar op het Amerikaanse verlanglijstje stond van meestgezochte drugshandelaren. Ook is de vraag in hoeverre de Afghaanse autoriteiten een handje hebben geholpen bij de arrestatie of hem mogelijk zelfs hebben uitgeleverd. Daarover wilde de Amerikaanse justitie echter geen woord kwijt.

,,Ik heb geen idee of dit legaal of illegaal is. Ik weet alleen dat ik wilde oogsten en dat de regering mijn papaverveld heeft vernietigd. Ze hebben me geruïneerd, ik ben alles kwijt'', zei boer Mohammed Gull in de Zuid-Afghaanse provincie Kandahar deze week tegen persbureau AP.

De bloeiende papaverbollen van Mohammed Gull en zijn collega-boeren zijn het doelwit van een harde anti-drugscampagne waarmee de Afghaanse overheid een paar weken geleden is begonnen in het zuiden. Daar is het nu oogsttijd en Afghaanse politiemannen en soldaten proberen zoveel mogelijk planten te vernietigen, voordat de boeren de opiumpasta eruit kunnen halen.

De Afghaanse president Hamid Karzai riep vorig jaar op tot een 'heilige oorlog' tegen de drugshandel. Afghanistan is 's werelds grootste producent van opium, de grondstof voor heroone. Vorig jaar kwam 87 procent van de wereldopiumproductie uit Afghaanse papaverbollen. De opbrengst wordt geschat op meer dan 1,9 miljard euro per jaar, tussen de 40 en 60 procent van de totale Afghaanse economie.

Dit jaar loopt het areaal met 30 tot 40 procent terug, zei dinsdag een optimistische Karzai. Hij baseerde zich op nog niet gepubliceerde gegevens van onder meer de Verenigde Naties. In maart meldde UNODC, de VN-organisatie voor de bestrijding van drugs en criminaliteit, dat de trend dalende is. In 19 van de 32 provincies zal het papaver-areaal dit jaar teruglopen, voorspelt het UNODC, tegen vijf provincies waar het aantal hectares juist toeneemt.

Volgens de VN-organisatie zijn boeren nu meer geneigd het teeltverbod van de overheid te gehoorzamen en zijn ze bang voor de bestrijdingsoperaties. Ook zeiden boeren in sommige streken dat de lagere opbrengsten vorig jaar en de hogere tarweprijs hen ertoe hebben gebracht minder papaver te telen.

Ondanks de optimistische verwachtingen moet nog blijken of de handmatige opiumbestrijding een succes wordt. Tot nu toe verloopt de campagne moeizaam omdat veel boeren zich verzetten. Dat bleek al tijdens de eerste dag op 12 april. Toen de politie in Kandahar de papavers te lijf ging, begon een menigte boeren met stenen te gooien. De politie opende het vuur en verwondde zeven mensen. Vorige week werden bij een operatie twee boeren gedood.

Om dit soort onlusten te vermijden en meer velden tegelijk te kunnen vernietigen, hadden de VS de papavers vanuit de lucht willen besproeien met bestrijdingsmiddelen. Karzai verbood dat echter vanwege de mogelijke gezondheidsrisico's.

Achilleshiel van de operatie blijft het gebrek aan alternatieven voor de boeren. In het gortdroge zuiden wil behalve papavers weinig groeien en geld voor irrigatie hebben de boeren niet. De Afghaanse regering en de internationale gemeenschap hebben hun wel geld en alternatieven als tarwe beloofd, maar in de praktijk komt daar nog weinig van terecht.

,,Ik ben nu erg opgelucht'', zei boer Mohammed Nahim, wiens papaverveld ongemoeid is gelaten. Hij heeft een zak opiumpasta bij zich. ,,Deze opium is als goud voor mij.''