Boetes voor bezoekers van Impulz

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Alfa, Oct 17, 2005.

1. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,298
    117 y/o from The Netherlands
    Boetes voor bezoekers van Impulz

door PETER TEN CATE

22 SEPTEMBER 2005 - BUSSLOO - Drie bezoekers van het festival Impulz, gehouden op zaterdag 25 juni op recreatieterrein Bussloo, zijn gisteren door de politierechter veroordeeld. Twee van hen hadden drugs in bezit. De derde had zich verkleed als beveiliger om op die manier gratis toegang te krijgen.

Veiligheidsmensen van het festival Impulz in Bussloo zagen een man ‘een zakje met iets erin’ in zijn onderbroek verstoppen. Volgens politierechter Prisse geen asperientjes of babypoeder, maar ruim 3 gram cocaïne. Bovendien had M.v.d.P.(31) ook veertien xtc-pillen bij zich.

De verdachte uit Zoeterwoude stond gisteren niet alleen voor overtreding van de Opiumwet terecht. Toen hij met de drugs was betrapt en Impulz voor hem voorbij was baalde hij zo vreselijk dat hij uit pure woede met de vuist een gat in het ‘ophoudhokje’ sloeg.

‘Ik had vooraf al flink gedronken en wilde ‘s avonds in Bussloo eens lekker losgaan. De coke was alleen voor eigen gebruik; de pilletjes voor vrienden,’ aldus v.d.P.

Volgens hem had de politie, nadat hij met drugs betrapt was, zich provocerend tegenover hem gedragen. Daarom was hij zo tekeer gegaan in het hokje. ‘Ze hebben me twee uur vastgehouden, zonder dat de politie naar me omkeek. Ik had wel kunnen overlijden’, probeerde verdachte de zaak om te draaien.

Officier van justitie Feraaune wees verdachte erop dat zelfs een eventuele provocatie nooit een rechtvaardiging is voor agressief gedrag. Bovendien betwijfelde ze, mede gezien de hoeveelheid drugs die v.d.P. bij zich had, of deze uitsluitend voor hem en zijn vrienden waren bedoeld. Aanklaagster vond een werkstraf niet nodig, omdat verdachte nog geen strafblad had. Ze eiste een boete van 500 euro. Politierechter Prisse deed er nog 50 euro vanaf, omdat v.d.P. de moeite had genomen zijn zaak te komen verdedigen.

Bij verstek werd J.M.S.(26) uit Hasselt tot 175 euro veroordeeld. Hij was op festival Impulz eveneens betrapt met drugs op zak. Het betrof vier xtc-pillen, die als geestverruimend middel onder de Opiumwet vallen.

Meer moeite had rechter Prisse met de zaak tegen S.J. (19) uit Apeldoorn. Hij zou zonder te betalen festival Impulz zijn binnengekomen in een kledingstuk van de beveiliging. Hij was echter tegen de lamp gelopen, omdat het groene T-shirt niet meer door de organisatie wordt gebruikt.

Onduidelijk bleef wie ene ‘Laura’ was die J. en een maat zou hebben gevraagd bij Impulz te komen helpen voor 3.80 euro per uur. De rechter liet het bij een boete van 100 euro.