Cda-lijsttrekker Met Eigen Coffeeshop

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Alfa, Jan 27, 2006.

1. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,298
    117 y/o from The Netherlands
    CDA-LIJSTTREKKER MET EIGEN COFFEESHOP
    AMSTERDAM - De Amsterdamse coffeeshophouder Michael Veling is CDA-lijsttrekker voor het stadsdeel Centrum.
    Hij financiert zijn campagne met de wietopbrengst van zijn coffeeshop.
    In het Amsterdamse cafi annex coffeeshop De Kuil in de Oudebrugsteeg, hartje centrum, is het deze doordeweekse middag rustig. Enkele rugzaktoeristen roken een waterpijp. Mannen drinken koffie. Af en toe koopt iemand een zakje wiet. Op de achtergrond klinkt Frank Zappa.
    Aan een tafeltje in de hoek resideert eigenaar Michael Veling, niet-blowend, maar wel steevast met een sjekkie in de hand. De kroeg kocht hij twintig jaar geleden. ,,Het zat hier vol met tuig, patjepeekrs en Surinaamse cokedealers. Als eerste heb ik de gokkasten en allerlei zwaar alcoholische drankjes eruit geflikkerd en ter compensatie - letterlijk - ben ik stukjes skunk gaan verkopen.'' Lachend: ,,We gaan om een christelijke tijd open. Twaalf uur 's middags.''
    Twaalf jaar geleden werd Veling CDA-lid en vier jaar geleden vroeg de partij hem als duo-raadslid in stadsdeel Centrum. Daar heeft het CDA maar 1 van de 27 zetels. Landelijk gezien mag het CDA de grootste zijn, in het centrum van de hoofdstad, dat 80.000 inwoners telt en waar evenzoveel forensen, duizenden ondernemers en miljoenen toeristen komen, duidelijk niet.
    Veling: ,,Het CDA is op het platteland een beetje met zijn tijd meegegaan, maar in de binnensteden stellen we weinig voor. De afdeling Amsterdam heeft last van een nuffige uitstraling.''
    Hij voelt zich er evenwel op zijn plaats. ,,Ik ben de enige geboren Amsterdammer binnen de lokale afdeling.'' En de deelraad, die beslist over vergunningen en bestemmingsplannen, bevalt hem. ,,Je bent dicht bij de burgers en ik leuter graag. Dat moet je ook wel kunnen als kroegbaas.''
    Maar over zijn expertiseterrein, coffeeshops en gedoogbeleid, mag Veling niet praten van de CDA-top. Hij houdt er op dat punt een 'genuanceerdere' mening op na dan zijn partij, die liever vandaag dan morgen alle coffeeshops sluit.
    Hoe komt het dan dat deze vreemde eend in de bijt lijsttrekker is geworden van de binnenstad? ,,Volgens de voorzitter laat ik een authentiek christen-democratisch geluid horen. Ik ben conservatief, maar met een scherp oog en begrip voor de veranderende maatschappij.''
    Premier Balkenende noemde Veling een 'vergissing'. Veling: ,,Ik heb idioot veel respect voor Balkenende, omdat hij een intellectueel is met een visie.'' En zo ver van elkaar liggen hun standpunten niet, zegt Veling.
    ,,Het belangrijkste punt van het CDA is dat niemand tussen wal en schip terecht hoeft te komen, maar dat ze wel een beetje zelf moeten kunnen zwemmen. Wat dat laatste betreft is het vaak belabberd gesteld bij de burgers. De overheid is er om spanningen tussen burgers op te lossen waar burgers dat zelf niet kunnen. Maar niet om elke (idee van een) wens te vervullen.''
    Wat hem betreft mag het 'pseudo-integratiebeleid' dan ook onmiddellijk worden afgeschaft. ,,Laat die mensen met rust. Wat is er mis met Nederland? Het gaat geweldig. We worden niet bedreigd door een vijand, iedereen heeft een basisinkomen, er is ziekenzorg, huisvesting. Dit is misschien wel het beste land om in het wonen. Alleen al vanwege Oranje, ons elftal.''
    En moslimterreur dan? Veling haalt zijn schouders op. ,,Ik zie permanent verdachte Albert Heijn-tasjes staan. En indirect word ik als blanke Nederlander opgeroepen om donkergekleurde Nederlanders aan te geven.
    Flauwekul. Een veel groter gevaar is ons niet te bevredigen materialisme. Geef andere wereldburgers eens ongelijk dat ze een stukje van de taart willen hebben.''