Cocaïne-gebruik neem toe in uitgaanscircu

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Alfa, Oct 18, 2005.

1. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,298
    117 y/o from The Netherlands
    Cocaïne-gebruik neem toe in uitgaanscircuit

AMSTERDAM (ANP) - In het uitgaanscircuit van Nederland wordt steeds meer cocaïne gebruikt. Het opsteken van een jointje is daarentegen niet meer zo geliefd. Dit blijkt uit het vrijdag gepubliceerde onderzoek ,,Gebruikersmarkt uitgaansdrugs in Nederland 2004-2005''.

Het onderzoek is gedaan door het Criminologisch Instituut Bonger van de Universiteit van Amsterdam. De onderzoekers namen trends in het uitgaansleven onder de loep door met clubeigenaren, dj's, organisatoren van feesten, politie, portiers en met de partygangers zelf te praten. Op basis van hun waarnemingen signaleerden de onderzoekers de trends. Absolute cijfers ontbreken.

Cocaïne is niet alleen maar beschikbaar voor een excentrieke elite, maar voor een steeds grotere mainstream feestgangers, concluderen de onderzoekers. Ook wordt de drug steeds meer thuis gebruikt. Onder jongeren is cocaïne niet populair; zij gebruiken liever het goedkopere speed.

Designerdrugs

De zware geur van wiet en het stonede gevoel maken dat een jointje opsteken in hippe kringen minder wordt gewaardeerd. Het gebruik van ecstacy lijkt te stabiliseren. De onderzoekers verwachten dat designerdrugs als Explosion, in de toekomst meer op de markt worden gebracht. Deze drugs zijn erg populair, maar verdwijnen snel weer uit het circuit.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de van oorsprong witte culturele bolwerken als clubs, lounges en cafés langzaam veranderen in een juistere afspiegeling van Nederland. Clubeigenaren ontdekken het kapitaal van succesvolle allochtone jongeren, die op hun beurt hun eigen specifieke kleding, drankmerken en muzieksmaken meenemen. Hierdoor draaien clubs meer en meer naast dancemuziek latin, urban en Caribische klanken. Marokkaanse jongens ondervinden echter nog hinder van hun negatieve imago.

2. bbliep

bbliep Newbie

Reputation Points:
    0
    merk het eigenlijk ook wel in me omgeving dat het populairder wordt, mensen waarvan ik nooit hadverwacht gebruiken het nu ook weleens

3. Megasnelleneddy

Megasnelleneddy Newbie

Reputation Points:
    0
    Ja wat wil je met al die berichten in de media over "vervuilde of levensgevaarlijke pillen"

4. Ctraltdel

Ctraltdel Newbie

Reputation Points:
    21
    Ik vind het nog wel meevallen met de berichten over pillen. Er is het afgelopen jaar juist berichtgeving geweest over vervuilde coke (atropine). Volgens mij draagt de berichtgeving dan ook weinig bij aan populariteit van coke of verminderde populariteit van xtc.