Drugsgebruik jongeren in Steenwijk schrikbarend hoog

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by mopsie, May 10, 2006.

1. mopsie

mopsie Gold Member

Reputation Points:
    260
    from Brazil
    4 drugsdealers uit steenrijk voor opgepakt

Vier drugsdealers uit Steenwijk opgepakt
    Uitgegeven op dinsdag 09 mei 2006 om 16:01:55

(Novum) - Steenwijk. Vier handelaren in harddrugs uit het Overijsselse Steenwijk zijn aangehouden na een drie maanden durend onderzoek van de politie. De mannen zijn inmiddels weer op vrije voeten, in afwachting van hun berechting. De Steenwijkers zijn 19 tot en met 21 jaar oud. De politie meldt dinsdag 38 gebruikers van harddrugs te hebben gehoord.

Eind vorig jaar werd in diverse uitgaansgelegenheden in Steenwijk het gebruik van harddrugs door jongeren geconstateerd. Twee rechercheurs onderzochten daarna de handel en het gebruik in Steenwijk. Het onderzoek richtte zich op een groep 'hangjongeren' van veertig tot vijftig personen. Een deel van deze jongeren, tussen 15 en 25 jaar, gebruikt xtc, GHB en speed. Het zijn gelegenheidsgebruikers, zegt politiewoordvoerder Rein Kloppenburg.

De 38 gebruikers zijn met een proces-verbaal naar huis gestuurd. Ze worden nog opgeroepen voor een zogenoemde TOM-zitting. Deze zitting wordt soms georganiseerd in plaats van een strafzaak. Alle 38 gebruikers uit Steenwijk worden geacht naar deze zitting te komen, waar de officier van justitie op de plaats van de rechter zit. Hij mag geldboetes en taakstraffen uitdelen.

Een taakstraf kan bestaan uit een werk- of leerstraf van maximaal 120 uur. Het Consultatiebureau Alcohol en Drugs (CAD) begeleidt de gebruikers bij hun straffen. Vanwege het 'schrikbarende' aantal jongeren zal het CAD aanwezig zijn bij de zitting. Ook kan het CAD de jongeren ondersteunen bij het afkicken of het reguleren van het gebruik van drugs.

De dealers komen deze zomer voor de rechter.

bron nieuws nl

2. Ruud

Ruud Gold Member

Reputation Points:
    400
    35 y/o from The Netherlands
    STEENWIJK (ANP) - De politie in Steenwijk noemt het harddrugsgebruik onder jongeren in die Overijsselse plaats en de omgeving ervan ,schrikbarend''. De aanleiding zijn de resultaten van een rechercheonderzoek van drie maanden naar harddrugsgebruik onder jongeren, die de politie dinsdag bekendmaakte.

De politie arresteerde vier drugsdealers tussen 19 en 21 jaar en verhoorde 38 gebruikers tussen 15 en 25 jaar uit Steenwijk en omgeving. Het onderzoek begon in december 2005, nadat agenten in het uitgaansleven van de stad verscheidene keren het gebruik van harddrugs hadden geconstateerd.

Het onderzoek richtte zich vooral op een groep van veertig tot vijftig hangjongeren. Zij blowden volgens de politie en gebruikten ook xtc, ghb en speed. De jongeren bedienden zich van de drugs vooral tijdens het uitgaan, maar ook thuis en op straat.

De vier aangehouden dealers voorzagen de groep van drugs, afkomstig uit andere steden, waaronder Amsterdam. Als ze bij de vier dealers beschikbaar waren, regelde de groep via telefoontjes en sms-berichten de aanvoer van drugs onderling.

Volgens een politiewoordvoerder is het onderzoek bedoeld ,,om een signaal af te geven. Het gebruik van harddrugs onder jongeren neemt toe, vooral in groepsverband. We wilden er graag de vinger op leggen en aangeven dat we als politie en jongerenwerk erop letten.'' Het onderzoek is inmiddels afgerond en krijgt vooralsnog geen vervolg.

De politie heeft de vier dealers gearresteerd. Zij zijn nu vrij in afwachting van nadere stappen van het Openbaar Ministerie. De 38 gebruikers kregen een boete en worden binnenkort opgeroepen voor een TOM-zitting (Taakstrafzitting Openbaar Ministerie). De groep moet zich dan collectief verantwoorden tegenover de officier van justitie, die bij de zitting de plaats van de rechter inneemt.

Omdat zoveel jongeren bij het harddrugsgebruik betrokken zijn, heeft de politie ook het Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs (CAD) ingeschakeld voor nadere begeleiding

Bron: Steenwijkercourant.

3. mrPartypictures

mrPartypictures Gold Member

Reputation Points:
    87
    from The Netherlands
  4. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,298
    117 y/o from The Netherlands
    Ik heb de threads samengevoegd.
    Verbaasd mij niets dat het drugsgebruik daar zo hoog is. Ik durf zelfs te stellen dat het de schuld is van het bestuur van Steenwijk. Wat is er nou te doen in Steenwijk? Als je in zo'n gat woont, zijn je opties heel beperkt. Een aantal jaar geleden kwam ik in een dorpje te wonen. Standaard verhaal; kerk, supermarktje, snackbar en twee café's. Zoals in zoveel kleine dorpjes, had het een CDA bestuur. Bekrompen en wereldvreemd. En dan vinden ze het gek dat het drugsgebruik de pan uit rijst. Anyway, ik hoorde dat een van die café's een pooltafel had, dus ik sávonds daarheen. Het vroor toen -15. Staan er op de parkeerplaats 3 gabbertjes van 15 - 16 jaar in de kou hard te gaan op XTC. Ze vertelden mij dat ze anders ook niet wisten wat ze moesten doen in dat gat. Nou ga je niet erg hard op XTC als je je energie nodig hebt om warm te blijven. Dus zaten die jongens op 4 - 5 pillen. Niet bepaald mijn idee van lol hebben, maar voor die jongens iets wat ze vaker deden.