Fouilleerplan Strandt Op Vvd

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Alfa, Apr 6, 2007.

1. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,298
    117 y/o from The Netherlands
    FOUILLEERPLAN STRANDT OP VVD

AMSTERDAM - Door een tegenstem van de VVD mag burgemeester Job Cohen het preventief fouilleren in de stad niet uitbreiden.

Cohen toonde zich gisteren verbolgen over de 'politieke spelletjes' van de liberalen die normaal gesproken voor dit soort plannen zijn.

''Ik begrijp het echt niet,'' zei Cohen gisteren na afloop van een debat in de gemeenteraad over het preventief fouilleren. ''De VVD is altijd voor uitbreiding geweest, maar stemt toch tegen. Er zit ongenoegen bij de VVD dat zij door de PvdA te hulp worden geroepen, omdat coalitiepartner GroenLinks niet meedoet. Maar het gevolg is dat de burgers niet krijgen wat goed voor ze is: preventief fouilleren op alle plekken in de stad waar de omstandigheden er om vragen.''

Preventief fouilleren mag nu in delen van de binnenstad en Zuidoost. Het middel werkt volgens Cohen zo goed in de strijd tegen wapenbezit dat hij jaarlijks een lijst wil maken van andere plekken waar kortstondig preventief gefouilleerd mag worden.

GroenLinks is principieel tegen het middel, omdat het inbreuk maakt op de privacy. Onschuldige burgers worden immers zonder aanleiding door de politie betast en beklopt. Ook de SP en D66 willen beslist geen uitbreiding.

Raar
    Om toch aan een meerderheid te komen had Cohen gisteren, behalve zijn eigen PvdA, de oppositiepartijen CDA en VVD nodig. De liberalen wilden van die gelegenheid gebruik maken om een nog verdergaande variant door te duwen.

Een voorstel om Cohen de mogelijkheid te geven om, met verantwoording achteraf, altijd en overal in de stad in te kunnen grijpen, werd door hem echter overbodig verklaard. In noodsituaties kan hij namelijk al ingrijpen.

Ook een VVD-voorstel om elke drie maanden opnieuw een lijst met 'veiligheidsrisicogebieden' te maken werd wegens een toename van bureaucratie afgewezen. Daarop besloot de VVD tegen het hele voorstel te stemmen, omdat de VVD, aldus fractievoorzitter Eric van der Burg 'alleen voor goede voorstellen stemt'.

Het kwam de liberalen te staan op een algemeen gedeelde hoon.
    ''Blijkbaar wil de VVD tegenwoordig minder veiligheid in de stad,'' zei fractievoorzitter Manon van der Garde.

PvdA-wethouder Lodewijk Asscher: ''Ik begrijp dat de VVD voor uitbreiding van het preventief fouilleren is en daarom tegen stemt. Dat lijkt mij kristalhelder.''

Zelfs tegenstander GroenLinks verbaasde zich omstandig over de opstelling van de VVD. ''Het is raar dat de partij die voor uitbreiding is, toch tegenstemt,'' zegt GroenLinks-wethouder Maarten van Poelgeest.

Cohen liet weten dat uitbreiding van het preventief fouilleren voorlopig van de baan is. ''Ik wil de VVD niet alsnog tegemoet komen. De balans tussen veiligheid en privacy zou er van doorslaan.''

Source: Het Parool (NL)
    Pubdate: 5 april 2007