Hartklachten door efedra

Discussion in 'Kruiden & cactus' started by Alfa, Nov 10, 2005.

1. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,178
    117 y/o from The Netherlands
    Hartklachten door afslankpil

Door SYLVIA MARMELSTEIN

Sinds de overheid in april alle afslankpillen met de stof ephedra in de ban heeft gedaan, bestaat er een levendige illegale handel in deze producten. "Kans op een hartinfarct? Ach, van roken ga je ook dood."

Een poging vijf kilo kwijt te raken heeft Floor Meijer uit Zwijndrecht bijna haar leven gekost. Ze kocht anderhalf jaar geleden afslankpillen met de stof ephedra bij de drogist. Afvallen zonder sporten of dieet stond er op de pot. "Ik wist wel dat zoiets niet gezond kon zijn, maar dat de gevolgen zo ernstig waren, had ik niet kunnen bedenken", zegt ze.

Meijer volgde nauwkeurig de aanwijzingen voor gebruik op, die in de bijsluiter stonden. Desondanks kreeg ze al na een paar dagen last van bijwerkingen. "Knallende hoofdpijn en ik werd heel nerveus en onrustig. Maar omdat ik wel wat gewicht verloor, ging ik door met de pillen. Tot ik op een nacht mijn hart keihard voelde bonken. Toen wist ik dat het echt mis was." In het ziekenhuis lag ze een dag op de intensive care omdat haar hart te snel pompte en artsen een infarct vreesden. Sinds die dag heeft Meijer geen afslankpil meer aangeraakt. Maar nog steeds heeft ze regelmatig hartklachten. De problemen die ze de laatste tijd heeft met haar schildklier, kunnen volgens haar arts ook verband houden met het gebruik van ephedra.

Ephedra geeft energie, zorgt voor een snellere stofwisseling en vermindert de eetlust. De werking van het hart wordt daardoor versneld en de bloeddruk kan stijgen. Volgens P. Zelissen, arts in het Utrechts Medisch Centrum, hoeft dat niet tot complicaties te leiden. "Maar de kans erop is groter als de gebruiker niet helemaal gezond is en bijvoorbeeld al een hoge bloeddruk heeft. En het probleem is dat veel mensen dat niet van zichzelf weten." Zelissen vindt het daarom goed dat pillen met ephedra (waarvan Stack en Stackers de bekendste zijn) sinds april niet meer vrij verkocht mogen worden in Europa en Amerika. Zeker omdat in Amerika al een aantal doden is gevallen en enkele mensen na gebruik in een psychose zijn beland.

Het verbod heeft een schaduwzijde: ephedra is terechtgekomen in het illegale circuit. "Mensen die het daar kopen, worden niet gewaarschuwd voor de risico's", zegt Theo van Rooij, voorzitter van de brancheorganisatie Natuur en Gezondheidsproducten (NPN). Hij vindt dat de producten beter in de schappen van de drogisterijen, sportshops en reformhuizen kunnen liggen. "Dan kunnen we waarschuwen voor gevaren."

Op internet zijn talloze webwinkels te vinden die ephedra-producten aanbieden. Op veilingsites bieden naast professionele handelaren ook particulieren hun restanten afslankpillen aan. "Ephedra is big business", zegt Jos die zijn producten aanbiedt op internet en niet met zijn achternaam in de krant wil. Hij verkoopt zo'n tweeduizend potten afslankpillen met ephedra per maand voor bijna dertig euro per pot. Hij noemt zichzelf een 'kleine' handelaar. Op zijn site waarschuwt hij voor de risico's. "Als mensen mij bellen, wijs ik daar nog eens extra op. Het maakt de meesten niet uit. Ze willen het product toch hebben."

Jos komt veel op sportscholen en ziet dat ephedra-pillen ook daar onverminderd als zoete broodjes over de toonbank gaan. "Omdat het verbod in Nederland onverwacht snel werd ingevoerd, zijn verkopers met grote voorraden blijven zitten. Die verkopen ze tot de laatste pil, want anders lijden ze omzetverlies." Klanten doen volgens de handelaar de gevaarlijkste dingen om maar af te vallen. "Ik kom mensen tegen die sinds het verbod zelf zijn gaan experimenteren met ephedra. Ze kopen het puur bij een smartdrugshop en krijgen daar het advies het in te nemen met aspirine en koffie om zo af te slanken."

Hoe wanhopig sommigen zijn, blijkt uit de vele oproepen op internet van mensen die op zoek zijn naar afslankpillen met ephedra. Op forums (bijvoorbeeld van Viva en Flair) die gaan over afvallen, staan teksten als 'een wanhopige Stacker-zoeker biedt honderd euro voor een aangebroken pot'. Via deze sites helpen de forumbezoekers elkaar ook aan (e-mail)adressen van verkooppunten.

Fleur Zwarts uit Rotterdam heeft bijna alle merken 'ephedra-vrije' afslankpillen geprobeerd die sinds april op de markt zijn gekomen. Het zijn veelal mengsels van theesoorten en cafeïne. "Werkt voor geen meter en maakt hartstikke misselijk", klaagt ze. "Zelfs verkopers erkennen dat dit rotzooi is. Geen wonder dat mensen massaal op zoek gaan naar de oude vertrouwde pillen met ephedra. En die risico's? Ach, van roken ga je ook dood."

De namen van de ephedra-gebruikers zijn om privacy-redenen gefingeerd.

2. Alfa

Reputation Points:
    14,178
    Verbod op ephedra leidt niet tot problemen

Het verbod op het stimulerende middel ephedra heeft niet geleid tot massale overstap op
    harddrugs. Ephedra wordt het meest gebruikt als afslankmiddel en als partydrug. Dat
    blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau IVO.

Ephedra is een stimulerend middel dat in april 2004 verboden werd. Ruim een jaar na het
    verbod op de verkoop van ephedra blijkt dat dit niet heeft geleid tot grote problemen bij
    mensen die het middel gebruikten. Ephedra werd verwerkt in afslankmiddelen en werd in
    smartshops als herbal energizer verkocht. Hoewel de geënquêteerde
    ephedragebruikers relatief veel ervaring hebben met drugsgebruik, meldt slechts 14% van
    de 237 recente ephedragebruikers over te zijn gestapt op harddrugs, zoals speed en XTC.
    Deze mensen gebruikten ephedra vooral bij het uitgaan. De mensen die ephedra houdende
    producten gebruikten om af te slanken zijn gestopt of overgestapt op afslankmiddelen
    zonder ephedra. Ten slotte is er een groep die kort voor het verbod ephedra heeft
    gehamsterd en daar nu zuinig aan mee doet.

Het blijkt dat vrouwen ephedra frequenter gebruiken dan mannen. Dit komt omdat vrouwen
    ephedra als afslankkuur gebruiken (73%), en het gedurende een periode regelmatig innemen.
    Mannen gebruiken ephedra vooral als partydrug (55%) en het gebruik is daarom bij hen meer
    incidenteel van karakter. Het blijkt verder dat ephedra door zowel mannen als vrouwen
    voor meer doeleinden wordt gebruikt, zoals sporten (30%) en als stimulerend middel bij
    werken (20%).
    De belangrijkste effecten die worden ervaren zijn: stemmings- en prestatieverbetering,
    eetlustremming en bijwerkingen, zoals: nervositeit, hartkloppingen en slaapproblemen.
    Bijwerkingen zijn iets anders dan gezondheidsklachten. In totaal rapporteert 16% van de
    ondervraagden gezondheidsklachten ten gevolge van ephedragebruik. Gerapporteerde
    gezondheidsklachten spitsen zich toe op hartritmestoornissen, hoge bloeddruk of
    oververmoeidheid. Ongeveer 10% rapporteert dat ze behalve gezondheidsklachten ook
    controleproblemen met ephedra ervaren.

Ephedra, het middel dat onlangs landelijke publiciteit kreeg door een inval van inspectie
    voor de volksgezondheid bij de kliniek van Conny van Breukhoven, is een middel dat qua
    chemische structuur en effect lijkt op amfetamine, zij het in een mildere vorm. Ephedra
    stimuleert het centrale zenuwstelsel. Een verhoogde hartslag, bloeddruk en waakzaamheid
    zijn in principe normale effecten, waarbij geldt: hoe hoger de dosis hoe sterker de
    effecten.

Ephedra viel tot 6 februari 2004 onder de warenwet. De minister van volksgezondheid wilde
    het middel na een overgangsperiode van drie jaar onderbrengen onder het regiem van de Wet
    op de geneesmiddelenvoorziening. De Raad van State oordeelde dat dit juridisch onjuist is,
    waarna de minister het wetsvoorstel introk. De feitelijke verbodstelling ging in op 6
    april 2004. De verbodstelling was aanleiding om het onderzoek naar ephedragebruikers uit
    te voeren. Het ministerie van VWS en de Stichting Volksbond Rotterdam hebben het
    onderzoek gefinancierd.

Het verbod heeft in 2004 bij veel smartshops geleid tot aanzienlijke daling van de omzet.
    Het is nog te vroeg om na te gaan of en in welke vorm zich een zwarte markt voor het
    middel zal ontwikkelen. Het is wel de verwachting dat internetwinkels hierin een rol gaan
    spelen.

Het volledige rapport (inclusief samenvatting) is tot en met 25 augustus 2005 als
    pdf-bestand te downloaden vanaf www.ivo.nl,Het IVO in de media.

Nadere informatie is te verkrijgen bij drs Cas Barendregt of dr Brigitte Boon, telefoon
    010 425 33 66; email: [email protected]; [email protected].

Last edited: Sep 10, 2017
  3. Soko

Soko Silver Member

Reputation Points:
    51
    33 y/o from congo_democratic
    Ze moeten het gewoon weer gaan verkopen, en dan wel met betere waarscguwingen er op, en meer informatie bla, bla, weet je tenm,inste ook wat je hebt.

Ik heb trouwens ook nog een potje nodig :p als partydrug zijn ze ideaal, maar helaas, ook mijn laatste zijn bijna op! Wie weet nog een adresje? :D

4. Ctraltdel

Ctraltdel Newbie

Reputation Points:
    21
    Helaas is dit niet de bedoeling! Lees a.u.b. de regels van het forum. Het is niet toegestaan om om illegale substanties te vragen.

5. Alfa

Reputation Points:
    14,178
    Het bestand is te vinden in het NL file archive: Bestanden

6. Soko

Soko Silver Member

Reputation Points:
    51
    33 y/o from congo_democratic
    oke, ik zal er op letten :)