Hartklachten na cocainegebruik

Discussion in 'Cocaïne' started by openminded, Jul 13, 2005.

1. openminded

openminded Newbie

Reputation Points:
    0
    SWIM heeft een tijdlang intensief cocaïne gebruikt. Hij had nooit eerder drugs gebruikt, drank zelden, en ging in één keer van niets naar ruim 1/1,5 gram per dag. Hij had toen nog geen klachten, behalve aldoor een zeurende pijn in zijn linker bovenarm als hij gesnoven had.

Op een dag ging het helemaal mis. Hij voelde zich toch al kut die dag, en snoof steeds een lijntje extra, maar het rotte gevoel bleef. Hij snoof ruim twee gram en merkte dat zijn pupillen ontzettend groot waren, je zag zelfs alleen nog maar zwart en niets van mijn eigen oogkleur. Tegen de avond kreeg hij hevige hartbonzen in zijn lijf, het zweet brak hem uit, hij had vreselijke steken op zijn borst bij het ademhalen en de pijn straalde uit naar zijn linkerarm en rug. Hij werd misselijk en duizelig en zag dubbel. Hij raakte helemaal in paniek, dacht dat hij een hartaanval kreeg en rende op en neer.Naar het ziekenhuis geweest, bloeddruk gemeten en hartslag en alles was in orde. Conclusie; hyperventilatie.

Hij besloot daarna acuut te stoppen met coke, maar hield dit één dag vol. Daarna is hij weer anderhalf gram gaan kopen (bij een andere dealer) maar had precies hetzelfde probleem. Daarna is hij echt gestopt. Nu is hij drie weken clean.

Nu merkt hij dat hij nog steeds dit soort paniekaanvallen krijgt, elke dag wel een paar. Hij is nadat hij gestopt was nog regelmatig voor een hartfilmpje naar het ziekenhuis gegaan, maar er is niets aan de hand met zijn hart. Steeds hyperventilatie dus, in combinatie met spierkrampen in zijn linkerarm. Kan dit een overblijfsel zijn van de coke? Hoewel hij al bijna een maand niet meer gebruik?

Last edited by a moderator: Sep 30, 2006
  2. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,298
    117 y/o from The Netherlands
    Ik geloof zeker dat dit een lichamelijk effect is van je cocaïnegebruik. Het heeft zeker zin om je verhaal te vertalen en ook in het engelse cocaïneforum te plaatsen en nanobrain een pm te sturen of hij op het verhaal wil reageren. Hij heeft zeer veel kennis van de psychopharmacologie van drugs. Heeft iemand anders zoiets wel eens ervaren?

3. Amphetamientjes

Amphetamientjes Titanium Member

Reputation Points:
    218

Dit zat tegen een overdosis aan, SWIM heeft het ook 1 of 2 keer ervaren
    (precies wat je hierboven beschrijft) maar bij hem ging het na 1,5 a 2
    uur weer weg (gelukkig)

Die uitstralende pijn is een verschijnsel wat mensen krijgen voordat ze
    in een shocktoestand komen, hierbij hebben ze vaak ook "koud zweet" en
    zijn ze lijkbleek. Ik snap alleen niet dat je na je intensieve gebruik
    nog steeds pijn klachten hebt.

i.e.g heel veel sterkte (hoop dat je er iets op vind)

Edited by: Amphetamientjes

4. openminded

openminded Newbie

Reputation Points:
    0
    Hey, dank je voor jullie reacties. SWIM heeft zijn vraag gesteld op de Vraag & antwoord site van het drugs infoteam, en daar kreeg hij het volgende antwoord:Vraag:
    Hallo,
    Ik heb een paar weken aaneengesloten (ongeveer 5 weken) ongeveer 1 tot 3 gram cocaine gesnoven (per dag dus).
    Acuut gestopt na een vreselijke aanval (hyperventilatie bleek later) waarvan ik dacht dat het mijn hart was.
    Kreeg het bloedheet, het gevoel geen adem meer te krijgen en hartkloppingen, pijn op mijn borst uitstralend naar mn linkerarm.
    Nu ben ik gestopt al ruim een maand maar krijg nog regelmatig zo'n aanval. Dan kost het me echt heel veel tijd mezelf te
    kalmeren en steeds opnieuw denk ik dat het mn hart is. (er is al 3x een hartfilmpje gemaakt en alles was in orde ook mn bloeddruk).
    Al mijn spieren in mn bovenlijf staan helemaal strak en ben bang dat er toch iets mis is (al zeggen ze in het ziekenhuis van niet).
    kan de coke naweeën geven? ook nog na zo'n lange tijd (een maand

Antwoord
    Je code was:
    Beste vraagsteller,
    Ja, dat kan heel goed. Cocaine heeft een ontregelende invloed op diverse neurotransmitters in de hersenen. Hier zijn serotionine, dopamine en noradrenaline bij betrokken. Deze stoffen in de hersenen zijn door drugs als cocaine, XTC en speed gemakkelijk in hun functies te ontregelen, maar hebben altijd een moeilijke, dus langdurige tijd van herstel nodig. Vandaar dat jij nog steeds klachten hebt. De paniekaanvallen, waar jij nog regelmatig mee wordt geconfronteerd, zijn onder andere het gevolg van een ontregeld serotoninesysteem. Waarschijnlijk komt dit allemaal, omdat je in een relatief korte tijd behoorlijk veel cocaine hebt gebruikt. Hierdoor heb je een enorme dreun verkocht aan, onder andere, het serotoninesysteem in je hersenen.
    Bespreek eens met je huisarts, of het nuttig is om een behandeling met een antidepressivum uit de reeks van de SSRI's te starten. Dit zal het herstel van dat serotoninesysteem bespoedigen, waardoor jouw angst/paniekklachten sneller tot het verleden behoren.

Met vriendelijke groet,
    Roelof de Wit, verslavingsarts.

Nu is mijn vraag; wat denken jullie hiervan? Kan dit kloppen?

5. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,298
    117 y/o from The Netherlands
    Ja dit klopt. Wat ik wel mis in dit verhaal is de serieuze bijeffecten van SSRI's(selectieve serotonine heropname remmers). SSRI's worden IMO te snel voorgeschreven zonder de bijeffecten te belichten; soms is het geneesmiddel erger dan de kwaal. Zolang je de bijeffecten naleest en overweegt, zou ik een SSRI zeker overwegen. Let wel op dat een oudere arts vaak kiest voor achterhaalde medicatie, terwijl de nieuwere generatie medicatie veel effectiever is en minder bijeffecten heeft. Informeer bij je arts eens naar efexor. Dit middel remt niet enkel de heropname van serotonine, maar ook de heropname van dopamine(mild) en norepinefrine. Vanwege zijn werking word dit middel bij de SSRI's ingedeeld. Er zijn waarschijnlijk recentere SSRI's, maar daar weet ik niets van.

6. Amphetamientjes

Amphetamientjes Titanium Member

Reputation Points:
    218
    Er zijn echt talloze antidepressieva, ongeveer bij de helft van de
    mensen slaat een middel aan. Het kan dus zijn dat het even zoeken is
    naar de juiste medicatie...

(mocht je er aan willen beginnen)

Heel veel succes!

7. openminded

openminded Newbie

Reputation Points:
    0
    Hallo, I am bij de huisarts geweest en die heeft hem xanax en effexor voorgeschreven... volgens hem heeft SWIM zowat een cocainepsychose, en als het zo verder gaat wil hij hem antipsychotica voorschrijven.
    Nu is zijn vraag; bestaan cokepsychoses eigenlijk wel.??

8. Ctraltdel

Ctraltdel Newbie

Reputation Points:
    21
    Yep...helaas...coke (en speed) psychoses bestaan wel degelijk om komen ook geregeld voor na intensief gebruik.

Als je intensief coke gebruikt kan je aggresief gedrag gaan vertonen, argwanend worden en paranoïde denkbeelden krijgen. Ook depressies komen veelvuldig voor. Tenslotte hebben cokegebruikers ook soms last van zogenaamde 'gevoelshallucinaties' waarbij het lijkt alsof er allemaal beestjes onder je huid kruipen die een ontzettende jeuk veroorzaken.

Als je precies wilt weten hoe coke je hersenen beïnvloedt kun je eens kijken bij http://www.jellinek.nl/brain/index.html.

Sterkte met alles!

9. TheLight01

TheLight01 Newbie

Reputation Points:
    0
    Die antidepressiva zijn wel erg drastisch, je zou het eerst kunnen proberen met wat 5htp dagelijks 50 of 100mg en dan zien of het na een week of 2 beter gaat.

En gezond leven, 2 liter water drinken e.d. om je systeem goed te zuiveren en je lichaam weer op sterkte te brengen.

Dit zou ik eerst proberen voor aan die zware medicijnen te gaan, waar je later waarschijnlijk slecht vanaf komt.

10. mopsie

mopsie Gold Member

Reputation Points:
    260
    from Brazil
    SWIM heeft eens na een dag veel coke gebruikt te hebben als z'n coke op was gedacht als hij iets wit zag zoals bloem dat het coke was, hij werd er knetter gek van dat gevoel was dat een psychose of niet?

11. e-Thom

e-Thom Newbie

Reputation Points:
    11
    effexor is geen ssri zoals alfa zegt maar een snri (serotonine and norephinephrine reuptake inhibitor)

12. pRz_009

pRz_009 Newbie

Reputation Points:
    0
    Voordat je overgaat tot het gebruik van antidepressiva als Xanax of Effexor, zou ik eerst eens bij je huisarts informeren naar Deprenyl of Selegiline als alternatief. Aanzienlijk minder agressief middel en een MAOI, geen SSRI, dus effectiever vwb herstel van je dopaminerge systeem.

13. xpr´k

xpr´k Newbie

Reputation Points:
    42
    SWIM heeft dit ooit gehad door teveel weed en XTC . Hij was toen 19 , liet zelfs z'n meisje zitten eigenlijk meer omdat z'n vrienden haar niet moesten als iets anders en had een serieuze 'naar de klote' houding.

Gevolg 6 maand dagelijks blowen (gemiddeld 6 joints per dag) en een tijdje (hij weet echt niet meer hoelang zegt wel wat over die periode :s) elke week XTC . Die periode eindigde met een brommeraccident waardoor hij 7 weken kreupel op een zetel moest liggen + verplichtte 'afkick' van z'n levensstijl .

Na een week of 7 wist hij via een vriend wat weed te scoren en z'n ouders waren niet thuis dus hij rolt een semipure met het gedacht om wat schade in te halen.Hij blowt zich ongelovelijk suf, zet wat tripmuziek op en gaat op z'n bed liggen.
    Na 15 min wegzweven voelt het plots aan alsof z'n hart stilstaat.
    Hij krijgt een ENORME adrenalinestoot en schiet zwaar in paniek, hij had bijna de 100 gebeld.

Anyways dat gevoel dat z'n hart stilviel + die adrenalinestoten als gevolg daarvan had hij de eerste 3 maanden bijna elke dag. Vooral als hij wou gaan slapen, het moment dat hij in slaap viel schoot hij terug wakker met het gevoel dat z'n hart niet klopte. Na 6 maanden had hij er nog steeds last van maar minder en je leert het wat controleren. Al bij al heeft hij hier 1.5 a 2 jaar last van gehad eer het volledig verdween (fingers crossed).Hij heeft ooit wel een terugval gehad na 1 week elke dag zwaar zuipen en uitgaan in loret de mar (zaten er 2 weken dus verlof om zeep) .

Tis wel een effectief afkickmiddel, hij heeft 6 jaar geen 1 drug (zelfs minimaal alcohol) aangeraakt.
    Sinds een paar maanden terug dan, daarom zit hij hier nu ;-) .

Maar nu volgt hij de regels vh spel.Hij blowt niet meer, enkel nog een pilletje eens om de 2 maanden, of een lijntje mocht hij geen pillen vinden en thats it .

Al bij al voelt hij zich nu 100 keer beter in z'n vel als vroeger, hij is gewoon een normale gelukkige jongen die heel af en toe eens wat drugs pakt om het leven te vieren. En niet meer iemand die (teveel)gebruikt als ontsnapping aan realiteit, want daardoor ga je naar de klote. En zoals je nu ervaart das echt zwaar kut.

Wat je eigenlijk moet onthouden van dit is dat er echt licht aan het einde van de tunnel is, tenminste als je je levenshouding aanpast.

14. openminded

openminded Newbie

Reputation Points:
    0
    Vandaag is bij SWIM een lekkend hartklepje geconstateerd. Het bloed "loopt terug". Het is niet erg ernstig volgens de chirurg, maar hij moet wel terugkomen voor controle over 2 jr. Om tekijken of het ernstiger is geworden of niet. Maar nu is my vraag, kan dit door overmatig cocainegebruik komen?

15. toyking

toyking Newbie

Reputation Points:
    2
    33 y/o
    SWIM heeft niet echt een klacht tijdens cocaine gebruik, maar als hij een keer snuift krijg hij op een gegeven moment een snotneus. Hele tijd snotteren enzo en daarvan krijgt hij weer tranen in z'n ogen aan welke kant hij gesnoven heeft.
    Dat is heel irritant als je dan weer meer wilt nemen, eerst neus snuiten, dan snuiven en dan krijgt hij weer een tranend oog. Dan duurt het naar de wc gaan wel heel lang als je uit gaat.

SWIM heeft pas drie keer gesnoven.Dus hij is nog wel een rookie.Maar is dit gewoon een beginners kwaal?? of is dat normaal?

16. openminded

openminded Newbie

Reputation Points:
    0
    I had het altijd bij coke snuiven, een snotneus. Dan moest hij z'n neus snuiten en kwamen er ook nog grote bloedproppen uit. Hij snoot z'n neus altijd voor het snuiven maar het bleef gewoon hetzelfde, op een gegeven moment was hij continu "verkouden". Het is ff wennen maar hij had het ervoor over (nu niet meer)

17. toyking

toyking Newbie

Reputation Points:
    2
    33 y/o
    Oke thanks. Best wel irritant dus altijd een snotneus bij gebruik.[​IMG] Maar voor die paar keer dat SWIM gebruikt is het maar niet anders..

Edited by: toyking

18. mopsie

mopsie Gold Member

Reputation Points:
    260
    from Brazil
    na het snuiven een soort van zoutwater spoelen help ook bij SWIM toch is te verkrijgen bij de apotheek

19. Ctraltdel

Ctraltdel Newbie

Reputation Points:
    21
    Ik ben geen medicus dus weet niet of veelvuldig cokegebruik dit specifieke euvel kan veroorzaken maar ik weet wel dat coke belastend is voor je hart omdat het de bloeddruk en de hartslag verhoogt. Zeker bij overmatig cokegebruik. Er zijn gevallen bekend van hartinfarcten en plotselinge dood na gebruik van cocaïne.

Vaak wordt coke ook nog samen met alcohol gebruikt (ik weet niet of je dit ook hebt gedaan) en dan is het extra belastend voor je lichaam omdat je dan vaak nog meer drinkt en omdat de combi van een upper en een downer tegengestelde effecten uitoefent op je lichaam.

Als ik jou was zou ik hierover gewoon met je doktor hierover hebben. Lijkt me wel fijn om met zekerheid te weten.

Sterkte!

20. Ctraltdel

Ctraltdel Newbie

Reputation Points:
    21
    @ Mopsie,

idd een goed idee om je neus te spoelen na gebruik! Dan voorkom je infecties. Tweede tip is om je eigen 'snuifbuis' te gebruiken. Dus niet door een geldbriefje (barst van viezigheid) en ook niet iets van vrienden.

Als je een snuifbuis deelt met anderen is er een kans dat je Hepatitus C krijgt. Om die reden mogen mensen ook geen bloed geven als ze in het voorafgaande jaar coke hebben gebruikt!