Jonge meiden vaker veeldrinkers

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Ctraltdel, Dec 23, 2005.

  1. Ctraltdel

    Ctraltdel Newbie

    Reputation Points:
    21
    Messages:
    212
    Joined:
    Feb 28, 2005
    Jonge meiden vaker veeldrinkers

    Bron: Nederlands Dagblad
    16-12-2005

    WOERDEN - Het alcoholgebruik onder jonge meiden is zo snel toegenomen, dat het nationaal gezondheidsinstituut alarm slaat. Ouders zijn medeschuldig; zij kopen mixdrankjes die hun kinderen als limonade drinken.

    In vier jaar tijd is het aantal drinkende meisjes van twaalf jaar toegenomen met 30 procent. En één op de vijf meisjes van veertien jaar is minstens een keer per maand dronken, blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ.

    ,,Tot en met veertien jaar zijn meiden zelfs vaker dronken dan jongens'', illustreert NIGZ jongerencoördinator Martijn Planken het probleem. ,,Jonge meisjes die alcohol drinken is een blijvende trend geworden.''

    Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bevestigen dat. Vorig jaar dronk een op de vijf jongens én meisjes tussen twaalf en zeventien jaar minstens een keer per week zes glazen of meer. Daarmee vallen ze in de categorie 'zware drinkers'.

    Op basis van die resultaten lanceerde het gezondheidsinstituut gisteren een anti-alcoholcampagne, speciaal gericht op meisjes.

    ,,Alcoholgebruik van jongeren onder de zestien is iets om je zorgen over te maken'', vindt Martijn Planken. ,,Met name bij meiden zie je in die lage leeftijdscategorie een enorme toename van drankgebruik.'' De zoete, alcoholhoudende mixdrankjes zijn een belangrijke boosdoener, denkt hij. ,,Dat zijn drankjes die goed aansluiten op de limonade, waardoor de overstap naar alcholdrinken klein is geworden. Die jonge meiden zitten echt niet allemaal aan het bier.''

    Zorgen zijn er ook bij Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva), Stichting Alcoholpreventie (STAP) en centrum voor evangelische verslavingszorg De Hoop in Dordrecht. ,

    ,,Als we vijf jaar geleden in groep 8 vroegen wie alcohol dronk, staken vijf kinderen hun vinger op, waarvan één meisje'', zegt woordvoerder Mirjam van Norden van De Hoop. ,,Als we nu dezelfde vraag stellen, reageren 25 kinderen, waarvan de helft meisjes.''

    STAP-directeur Wim van Dalen bevestigt dat het alcoholgebruik onder jongeren sterk wordt bepaald door de mixdrankjes, zoals Bacardi Breezer. De stichtingen die zich inzetten tegen overmatig drankgebruik willen vooral het drinken op jonge leeftijd ontmoedigen.

    ,,De wettelijke leeftijdsgrens is niet voor niets op zestien gesteld'', zegt Stiva-directeur Ingrid van Engelshoven. ,,Alcohol is een product waar je verantwoord mee moet omgaan. Daar is een leeftijdsgrens voor nodig, net als voor bijvoorbeeld brommerrijden.''

    Maar zowel Stiva als de NIGZ wijzen ook met een beschuldigende vinger naar ouders. ,,Die doen te weinig aan opvoeding rond alcohol'', vindt Martijn Planken. ,,Kinderen krijgen de meeste alcohol via hun ouders: een moeder neemt een sixpack Breezers mee, omdat het toch maar 'limonade met een alcoholsmaakje' is. Het drankprobleem van jongeren is dus ook het probleem van volwassenen.''

    ,,Best zorgelijk'', vindt Ingrid van Engelshoven van Stiva. ,,Negentig procent van de meisjes krijgt de drank thuis aangeboden. Kennenlijk vinden ouders de norm van zestien jaar niet belangrijk en weten ze ook niet goed hoe ze hun kinderen daarin kunnen opvoeden.''

    De directeur van Stichting Verantwoord Alcoholgebruik kondigt aan half januari met plannen te komen om ouders te doordringen van de gevaren van alcohol voor hun jonge kinderen.

    In augustus bleek nog dat anti-alcoholcampagnes geen enkel effect hebben. ,,Het drinkgedrag van jongeren wordt er echt niet anders door'', zegt Wim van Dalen, directeur van Stichting Alcoholpreventie. In november is de stichting daarom begonnen met een politieke actie, met als doel de mixdrankjes uit de supermarkten te halen. ,,Een belangrijk aspect van het probleem is dat de kinderen het te makkelijk kunnen kopen.''

    Gisteren presenteerde het NIGZ een nieuwe antialcoholcampagne, speciaal gericht op jonge meiden. De campagne wijst hen op het risico dat ze hun eigen grenzen overschrijden als ze te veel hebben gedronken. Het gaat om een confronterende versie van de overheidscampagne Drank. De kater komt later, waarbij gesuggereerd wordt dat meisjes door alcohol de controle verliezen, en daardoor ongewild met een jongen - betaald - in bed belanden.

    Directeur Van Engelshoven van Stichting Verantwoord Alcoholgebruik vindt die poster ,,over de top''. ,,De poster legt een link met prostitutie. Ik vraag me af of jonge meisjes zich daarin herkennen. Het gevaar van de campagne is dat het geen resultaat oplevert omdat meisjes zich er niet meer mee kunnen identificeren.''