jongeren tegen legalisering drugs

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by mopsie, Dec 13, 2005.

1. mopsie

mopsie Gold Member

Reputation Points:
    260
    from Brazil
    12-12-2005 Jongeren tegen legalisering drugs

Bron: Reformatorisch Dagblad
    12 december 2005

HILVERSUM (ANP) - Drugs moeten niet gelegaliseerd worden, ook softdrugs niet. Dat is de mening van 53 procent van de jongeren tussen de 15 en 35 jaar.

Omroep BNN onderzocht in het kader van het programma Spuiten & Slikken met onderzoeksbureau Qrius hoe jongeren denken over drugs en seks. Vijfhonderd jonge mensen werden ondervraagd.

Bijna een kwart van de respondenten heeft wel eens legale drugs zoals hasj gebruikt, 7 procent slikte ooit xtc. De meest genoemde redenen om geen drugs te gebruiken, zijn dat het slecht voor je is en slechte verhalen die jongeren erover hoorden.

De conclusie van het onderzoek is dat veel jongeren braaf en onwetend zijn. Bijna de helft van de respondenten weet niet wat de effecten van cocaïne zijn. Ook weten jongeren weinig over de prijzen van drugs. Ongeveer 69 procent denkt dat een gram coke minder kost dan 30 euro, terwijl de prijs hiervoor rond de 50 euro ligt. Een kwart denkt dat een xtc-pil meer dan 20 euro kost. Dat moet tussen de 3,50 en 5 euro zijn.

Bij de vragen over seks bleek dat 14 procent van de jongeren wel eens met iemand naar bed is geweest om iets van de ander gedaan te krijgen. Een op de vijf vrouwen heeft ooit seks tegen haar zin gehad, bij mannen is dat een op de tien.

Meer dan de helft van de jongeren vindt dat er te veel seks is in videoclips op tv, bij vrouwen zegt zelfs 64 procent dat.

Bron: Reformatorisch Dagblad - 12 december 2005

2. Caliform

Caliform Gold Member

Reputation Points:
    8
    Ik vond het eerlijk gezegd nogal een zwak onderzoek. Het staat niet representatief één school aan mensen (500) dit soort zaken te vragen en het te presenteren als een representatief cijfer voor 'de jeugd van nederland tussen 15 en 35 jaar'. Doe maar eens een polletje op nu.nl.

3. Ruud

Ruud Gold Member

Reputation Points:
    400
    35 y/o from The Netherlands
    Ik geloof zelf ook niet dat jongeren hier tegen zijn. En 500 personen vind ik ook wel erg weinig om hier een duidelijk beeld over te krijgen.

Ik denk dat veel jongeren het zelfs toe zou juigen om drugs te legaliseren.