Kamer Opent Aanval Op Growshops

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Alfa, Mar 15, 2006.

1. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,178
    117 y/o from The Netherlands
    KAMER OPENT AANVAL OP GROWSHOPS
    Den Haag - Winkels die marihuanazaadjes en spullen voor de kweek verkopen, de zogeheten growshops, moeten zo veel mogelijk worden tegengewerkt. Een meerderheid in de Tweede Kamer van CDA, VVD, ChristenUnie en SGP is het een doorn in het oog dat alle benodigdheden voor de thuisteelt van wiet overal vrijelijk te koop zijn. "We moeten deze maas in de wet dichten", aldus CDA-fractievoorzitter Verhagen.
    Binnenkort komt hij met een wetsvoorstel om een vergunningenstelsel in te voeren voor grow- shops. Op die manier kan een gemeente de vestiging van zo'n winkel tegengaan. De eigenaar moet eerst aantonen dat hij niets van doen heeft met de hennepteelt.
    Ook wil het CDA dat alle klanten van growshops voortaan worden geregistreerd. "Iemand zal natuurlijk altijd zeggen dat hij de lampenbak gebruikt voor zijn tomaten, maar door het te registreren maak je het voor de politie makkelijker om dat te controleren", aldus Verhagen.
    De VVD is het met de regeringspartner eens. "Growshops faciliteren het thuis opzetten van wietplantages. Dat leidt tot verloedering van de wijk en brandgevaarlijke situaties", zegt VVD-Kamerlid Weekers.
    Experiment
    In tegenstelling tot het CDA en de kleine christelijke partijen wil de VVD de kweek van marihuana en hasj niet helemaal onmogelijk maken. Samen met D66, PvdA, en GroenLinks pleit de VVD nog steeds voor een experiment in Maastricht waarbij de teelt van wiet gecontroleerd wordt toegestaan.
    "Zo krijgen we beter zicht op de aanlevering van coffeeshops en wordt er gewoon belasting over betaald", aldus Weekers "In tegenstelling tot het CDA zijn wij er niet voor alle coffeeshops te sluiten. In Nederland pakken we softdrugs anders aan dan harddrugs en dat moet vooral zo blijven."

2. Alfa

Reputation Points:
    14,178
    HULST BLIJ MET REGELS GROWSHOP
    HULST - Het voornemen van een meerderheid van de partijen in de Tweede Kamer om growshops zoveel mogelijk tegen te werken, is koren op de molen van de Hulster burgemeester J.F. Mulder.
    De gemeente Hulst telt momenteel drie growshops (winkels die spullen voor de hennepkweek verkopen). Tegen de vestiging van deze shops, waar officieel landbouwproducten worden verkocht, is nu nog niets te doen.
    Voor CDA, VVD, ChristenUnie en SGP in de Tweede Kamer is het onverteerbaar dat alle benodigdheden voor de thuisteelt overal vrij te koop zijn. Er zou sprake zijn van een maas in de wet.
    CDA-fractievoorzitter Verhagen wil met een wetsvoorstel komen om een vergunningenstelsel in te voeren voor growshops. Op die manier kan een gemeente de vestiging van een growshop tegengaan. De eigenaar moet voor hij een vergunning krijgt, eerst aantonen dat hij niets van doen heeft met hennepteelt en klanten van growshops moeten worden geregistreerd.
    De gemeente Hulst is met De Top in de binnenstad van Hulst, Green Mile in Heikant en De Grow Flow in Nieuw Namen (deze laatste is momenteel gesloten omdat de eigenaar in voorarrest zit wegens hennepteelt) rijkelijk bedeeld. Dit terwijl Hulst de hennepkwekerijen in de gemeente hard wil aanpakken. Hulst is met handen en voeten gebonden. "Qua bestemmingsplan kunnen we er weinig tegen uitrichten. Officieel gaat het immers om een winkel in landbouwproducten", zei Mulder eerder.
    De gemeente houdt de situatie in de omgeving van de shops wel nauwlettend in de gaten. Zodra er overlast wordt gemeld, of wanneer er sprake is van activiteiten die in strijd zijn met de wet, kan de gemeente iets doen.
    Hoewel Mulder blij is met de eerste stap van Verhagen, vindt hij dat er wel meer moet gebeuren om de vestiging van growshops tegen te gaan. "De voorstellen zijn wat mij betreft nog wat magertjes, maar het is een stap in de goede richting."
    Eigenaar R. Heynen van growshop Green Mile in Heikant hoopt dat het vergunningenstelsel er komt. "Ik heb een industriele winkel en ik lever apparatuur over de hele wereld. Als die wet erdoor komt, blijven alleen de nette zaken over en verdwijnen de smoezelige shops. Des te beter voor mij."
    Aardbeien
    Heynen stelde eerder beslist geen growshop te zijn, maar presenteert zichzelf wel zo op zijn website. Ook zegt hij zich te richten op de kweek van tomaten en aardbeien. Hij ontkent niet dat ook hennepkwekers bij hem materialen kunnen kopen, maar wil niet dat zijn winkel afgeschilderd wordt als een zaak die zich specifiek richt op de verkoop van spullen ten behoeve van de hennepkweek.
    Heynen: "Ja kijk, ik kan niet ontkennen dat in die hoek ook potentiele klanten van ons zitten. Maar alles wat wij verkopen, kunnen ze ook bij de Gamma halen. Ik ga echt niet aan mijn klanten vragen of ze de lampen die ze bij ons kopen, toch wel echt gaan gebruiken voor de kweek van aardbeien. Daarbij, als ik ze niet aan ze verkoop, halen ze het wel bij een ander."
    Heynen vraagt zich wel af of het vergunningenstelsel haalbaar is in de praktijk. "Als iemand bij Gamma een hamer koopt, weet je ook niet of de klant de hamer gebruikt om er spijkers of hersenen mee in te slaan. Ik ben dus benieuwd hoe de regels toegepast gaan worden."

3. Alfa

Reputation Points:
    14,178
    VERGUNNINGEN VOOR GROWSHOPS
    DEN HAAG - Vier gemeenten gaan experimenteren met het verstrekken van vergunningen aan zogenoemde growshops. Dat heeft minister Donner
    (Justitie) dinsdag gezegd in antwoord op de vraag van het CDA of hij growshops niet ,,met de grond gelijk'' kon maken.
    Bovendien onderzoekt Donner of het mogelijk is om bepaalde producten uit growshops te verbieden. Dat is volgens de minister niet makkelijk, want bijvoorbeeld de speciale lampen die wiettelers gebruiken, kunnen ook gebruikt worden voor andere zaken. Het zou dan moeten gaan om producten die ,,geen ander doel dienen dan wietteelt'', of die in advertenties aangeprezen worden voor gebruik bij wietteelt, zei hij.
    Met het vergunningensysteem wordt gekeken of growshops die bijvoorbeeld zaken doen met grote illegale wiettelers aangepakt kunnen worden.
    Maastricht, Kerkrade, Breda en Roosendaal gaan ermee aan de slag. Maar minister Donner waarschuwde dat het ,,nog niet getoetst is door de rechter''.

Source: TC Tubantia