MARIHUANA IN DE MIST

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Alfa, May 20, 2004.

  1. Alfa

    Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

    Reputation Points:
    14,178
    Messages:
    38,479
    Joined:
    Jan 14, 2003
    117 y/o from The Netherlands
    MARIHUANA IN DE MIST

    Werkt voorlichting averechts? Scholen die een lesprogramma gebruiken dat
    riskant gebruik van tabak, hasj en alcohol moet voorkomen, hebben niet
    minder maar juist meer leerlingen die regelmatig wiet roken.

    'Het project De Gezonde School en Genotmiddelen is het meest succesvolle
    preventieprogramma.' Dat schrijft het Trimbos-instituut in een
    promotiefolder over haar lessenserie. Maar scholieren die het
    voorlichtingsmateriaal gebruiken, hebben meer kans om marihuana te gebruiken
    dan jongeren die dit programma niet volgen. Dit blijkt uit een rondgang
    langs deskundigen.

    'De Gezonde School' is een paradepaardje van het Trimbos-instituut, het
    Nederlandse kennisinstituut voor geestelijke gezondheidszorg,
    verslavingszorg en maatschappelijke zorg. Het voorlichtingsproject is veruit
    het meest gebruikte preventieproject tegen riskant gebruik van genotmiddelen
    in het voortgezet onderwijs. Ruim tweederde van alle scholen voor voortgezet
    onderwijs gebruikt het, circa 350.000 leerlingen volgen jaarlijks de
    bijbehorende lessen. 'Onderzoek wijst uit dat het project een positief
    effect heeft op de kennis en het gedrag van jongeren', schrijft het
    Trimbos-instituut in zijn promotiefolder.

    Maar prof.dr. Rutger Engels, orthopedagoog van de Katholieke Universiteit
    Nijmegen en deskundig op het gebied van verslavingspreventie, denkt daar
    anders over. In zijn oratie in januari van dit jaar stelde hij dat het
    project amper effect heeft op het rook- en drinkgedrag van jongeren. ,,Uit
    het onderzoek dat het Trimbosch-Instituut bedoelt, bleek zelfs dat
    scholieren die dit programma volgden meer kans hadden om marihuana te
    gebruiken dan jongeren die dit programma niet volgden'', zei hij.

    Zijn mening wordt gedeeld door dr. Theo Paulussen, onderzoeker bij TNO
    Preventie en Gezondheid in Leiden. ,,De conclusie dat het een effectief
    lespakket is, is misplaatst. Er is zelfs een averechts effect gemeten.''

    In populaire, Nederlandstalig teksten over 'De Gezonde School' laat het
    Trimbos-instituut een averechts effect onvermeld. Maar in een Engelstalige
    wetenschappelijke artikel in het tijdschrift Addiction (2002) van
    Trimbos-auteurs komt het onbedoelde negatieve effect van de voorlichting
    over cannabis wel naar voren. Op de negen scholen die gedurende drie jaar
    met het gezonde-schoolproject hebben gewerkt, zijn na afloop weliswaar iets
    minder leerlingen die cannabis gebruiken maar meer leerlingen die dat
    regelmatig doen dan op de drie controlescholen. Meer onderzoek naar dit
    effect is nodig, concluderen de auteurs van het artikel.

    Drs. Ingrid Schulten is bij het Trimbos-instituut projectleider van De
    Gezonde School. ,,Wanneer het goed wordt uitgevoerd is het project
    effectief'', zegt zij. Schulten onderstreept dat naar aanleiding van de
    evaluatie aanpassingen zijn gedaan. Het programma is uitgebreid met lessen
    voor de bovenbouw. En er is extra aandacht voor de implementatie. Dit omdat
    de kans op averechtse effecten groter is als het project niet samenhangend
    wordt gepresenteerd, aldus Schulten. Ondanks die extra aandacht signaleert
    ze dat scholen de neiging hebben de krenten uit de pap te pikken en maar een
    paar lessen te geven.

    ,,Het is echter goed mogelijk dat door louter voorlichting het aantal
    gebruikers toeneemt'', zegt TNO-onderzoeker Theo Paulussen. ,,Dat zie je ook
    wel eens bij roken. Soms krijgen leerlingen dan voor het eerst informatie
    over een middel. Ze praten er over en dan kan een drang tot experimenteren
    ontstaan.'' Veel zorgen maakt hij zich niet over dat averechtse effect.
    ,,Eigenlijk veroorzaakt het programma bijna niks, niet in de gewenste
    richting noch in de ongewenste richting. En veel hogere ambities moet je
    niet koesteren met een lessenserie waarin over ieder probleemgedrag drie
    lessen worden gegeven.''

    In de genotmiddelenlessen van De Gezonde School komen ook nicotine, alcohol
    en gokken aan de orde. Het programma, blijkt uit de evaluatie, vertraagt de
    toename van alcohol- en tabaksgebruik in de leeftijdscategorie van 13 tot 17
    jaar. Maar in het jaar na afloop van het project buigen de rook-curves van
    wel en niet voorgelichte leerlingen al naar elkaar toe.

    Er is een positief effect op alle marihuanagebruik: twee procent minder
    gebruikers. Maar het aantal regelmatige gebruikers stijgt. Ook hier
    verdwijnen de verschillen na afloop van het project.

    Hoe kan het dat zo'n grootschalig project met zulke minimale effecten wordt
    voortgezet? ,,Dat heeft met geld te maken'', meent Paulussen. ''Als je zegt:
    ik heb een kunstje en het werkt niet, dan vervalt je kans op
    vervolgsubsidie.''

    Paulussen verdedigt overigens het Trimbos-instituut. ''Zij hebben de
    effectiviteitsvraag tenminste nog gesteld. Er wordt nogal wat geld
    weggegeven aan programma's waar helemaal nooit wetenschappelijk onderzoek
    aan te pas komt.''

    Volgens Paulussen wil ook de politiek maar al te graag geloven dat De
    Gezonde School een effectief programma is: ,,Politici kunnen op die manier
    laten zien dat ze iets doen. Voor de scholen geldt hetzelfde. Ze worden
    geconfronteerd met jongeren die roken en blowen en drinken. Het is een
    zichtbaar probleem, maar voor vijftien lessen alleen over roken hebben ze
    geen tijd.''