Nederlandse drugsmaffia teelt bij Belgische boeren

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by mopsie, May 21, 2006.

1. mopsie

mopsie Gold Member

Reputation Points:
    260
    from Brazil
    Nederlandse drugsmaffia teelt bij Belgische boeren

De Nederlandse drugsmaffia vindt alsmaar vaker de weg naar Belgen met financiële problemen. In ruil voor een dik pak eurobiljetten laten ze bij hen thuis een cannabisplantage uitbouwen. Vooral landbouwers met afgelegen schuren lijken loslopend wild voor de Nederlanders. Volgens commissaris Patrick Boons van Beveren is de trend al een tijd aan de gang en in opmars. "Nederlandse organisaties sturen handlangers naar ons land om geschikte locaties te zoeken", zegt hij. Vooral alleenstaande boerderijen blijken aantrekkelijk. Maar ook zolderkamertjes laten ze niet zomaar schieten.

Weinig werk
    Wie zich laat overhalen, hoeft zelf weinig werk te verrichten. Enkel de ruimte ter beschikking stellen en geld incasseren. De Nederlanders richten zelf de plantage in en komen zelf de plantjes onderhouden. Guido Cordemans uit Kieldrecht zwichtte voor het geld van de Nederlanders. Het gerecht ontmantelde op 10 mei een plantage bij hem thuis: in zijn kelder stonden honderd planten en op zijn zolder had hij 1.200 planten geoogst en versneden tot wiet.

Huis afgebrand
    "Ik heb er spijt van, maar ik had geen andere keuze. Het water stond aan mijn lippen: mijn huis was pas afgebrand en mijn echtscheiding had me ook al een bom geld gekost", zegt Cordemans. Het parket van Dendermonde zegt dat het nauw samenwerkt met de Nederlandse politie om de plantages aan te pakken.

bron ombudsman

2. mrPartypictures

mrPartypictures Gold Member

Reputation Points:
    87
    from The Netherlands
    Dacht dat er wel genoeg nederlandse boeren in de problemen zitten voor de nederlandse drugsmaffia, vreemd dat ze naar Belgie gaan....

3. FrankenChrist

FrankenChrist Iridium Member

Reputation Points:
    567
    from belgium
    In België hebben ze nog niet zoveel gesofisticeerde technologie om plantages op te sporen.

4. mrPartypictures

mrPartypictures Gold Member

Reputation Points:
    87
    from The Netherlands
    Aha vandaar.... nou dan zullen ze dat binnenkort dan wel gaan aanschaffen [​IMG] ...

5. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,178
    117 y/o from The Netherlands
    Last edited: May 21, 2006
  6. FrankenChrist

FrankenChrist Iridium Member

Reputation Points:
    567
    from belgium
    Hier staat er wat meer in:

Belgen in geldnood huisvesten wietplantages
    Sommige landbouwers beschouwen cannabis als een groene goudmijn

KIELDRECHT - De Nederlandse drugsmaffia vindt steeds vaker de weg naar Belgen met financiële problemen. In ruil voor een dik pak eurobiljetten laten ze bij hen thuis een cannabisplantage uitbouwen. Vooral landbouwers met afgelegen schuren lijken loslopend wild voor de Nederlanders. ,,Ik heb ze leren kennen via een internetforum", zegt de betrapte Guido Cordemans.
    Ik had geen andere keuze. Mijn echtscheiding kostte handenvol geld en tot overmaat van ramp brandde mijn huis af. Van de verzekering kreeg ik geen cent. Ik dacht met die cannabisplantage uit de schulden te geraken." Guido Cordemans uit Kieldrecht is pas sinds dit weekend weer vrijgelaten. Hij zat sinds 10 mei in de cel nadat de politie op zijn hoeve langs de Molenstraat binnenviel. In de kelder vond ze honderd hennepplanten in bloei. Op zijn zolder ware nnet 1.200 plantjes geoogst en versneden tot wiet voor de Nederlandse coffeeshops.

De man ontkent dat hij zijn hondenkwekerij jarenlang gebruikte als dekmantel voor zijn plantage. ,,Pas zes maanden geleden liet ik me door die Nederlanders overhalen om hennep te kweken. Ik heb er spijt van." Volgens Cordemans is hij door de Nederlandse drugsbonzen ook opgelicht. ,,Ik moest de eerste oogst van 1.200 plantjes afleveren op een parking vlakbij Rotterdam. Een week later zouden ze me betalen. Maar dat geld heb ik nooit gekregen", beweert hij.

De cannabisplantage van Guido Cordemans was alleen al in het Waasland de zesde die dit jaar kon worden ontmanteld. ,,We stellen vast dat heel veel Nederlandse drugskartels de grens oversteken naar België om het risico gevat te worden en grote verliezen op te lopen, te spreiden. Veel liever dan één grote plantage in een loods kiezen ze voor kleinere kwekerijen. Dat vooral de Belgische grensstreek met Nederland daarvoor uitgelezen terrein is, hoeft geen betoog'', zegt woordvoerder Jan Van Mourick van de politie Zeeland.

Winst moet terugbetaald

Vooral alleenstaande boerderijen zijn voor de Nederlandse drugsmaffia erg aantrekkelijk. Maar ook zolderkamertjes in huizen in kleine, landelijke Belgische gemeenten blijken ideaal. In Nederland zijn die door de wijkbebouwing erg schaars. ,,En dan ruik je al snel dat een buur op zijn zolder of slaapkamer een hennepkweek heeft opgezet. Bovendien zijn de Nederlanders zich bewust geworden van het enorme brandgevaar van zo'n cannabisplantage thuis of bij een buur. Bij de minste onraad waarschuwen ze de politie. De pakkans in ons land is dus groot en dat werkt ontradend. Dat drugsbendes daarom uitwijken naar België, ligt voor de hand'', aldus nog Jan Van Mourick van de politie Zeeland.

Het Belgische gerecht bevestigt dat. Volgens het Dendermondse parket zet die trend zich al een tijd voort. ,,Maar door een nauwe samenwerking tussen de Belgische en Nederlandse recherche slagen we er nu ook steeds meer in die cannabisplantages op te rollen. De recente invallen en huiszoekingen in onder andere Kieldrecht, Stekene, Klein-Sinaai en Waasmunster zijn daar een voorbeeld van. Ze zijn het resultaat van intens speurwerk, zowel van onze lokale politie als die van de Nederlandse collega's'', zegt parketwoordvoerder Theo Byl.

Hij waarschuwt ook voor de gevolgen voor de Belgische landbouwers en gezinnen die betrapt worden. ,,Dat zorgt ongetwijfeld voor nog grotere financiële problemen. Het parket beveelt telkens een vermogensonderzoek en vraagt dan aan de rechtbank de winst verbeurd te verklaren'', zegt Theo Byl. Concreet betekent dat dat de vermoedelijke opbrengst van de drugshandel moet terugbetaald worden aan de staat.

1. 3/5,
      mooi compleet bericht, vond het wel vreemd dat ze naar Belgie gaan
      May 21, 2006
    2. 4/5,
      goed artikel
      May 21, 2006