Nieuwe voorzitter EU drugsagentschap voorstander legalisering!

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Alfa, Feb 27, 2006.

1. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,178
    117 y/o from The Netherlands
    'VERSLAVINGEN ZIJN MEESTAL CULTUREEL BEPAALD'
    Breda - De Brabantse professor Henk Garretsen is benoemd tot voorzitter van het prestigieus Europees Drugsagentschap.
    Professor dr. Henk Garretsen, ook hoogleraar in Tilburg en Rotterdam, staat aan het hoofd van het Europees drugsagentschap, dat doorlopend onderzoek doet naar drugs en drugsverslaving in 26 Europese landen. "Ik hou me mijn hele leven al bezig met verslaving. Verslaving is vaak cultureel bepaald. Waarom is tabak en alcohol legaal, terwijl gebruik ervan leidt tot dodelijke ziekten als levercirrose en longkanker en er veel meer mensen aan alcohol dan aan drugs verslaafd zijn?"
    Zo te horen bent u voorstander van legalisering?
    "Als voorzitter van een puur wetenschappelijke commissie is het niet mijn taak om adviezen te geven. Wij verzamelen gegevens op basis waarvan vaak beleid wordt gemaakt."
    Maar wat is uw eigen mening?
    "Ik ben tegen een war on drugs zoals Frankrijk die lange tijd had. Onze coffeeshops vind ik nuttig: zo kun je op een gecontroleerde manier softdrugs verkopen en krijg je geen gezondheidsproblemen door slechte kwaliteit. Het Nederlandse gedoogbeleid vind ik bezopen, in die zin dat het gedogen te lang duurt. Voor legalisatie was meermalen een politieke meerderheid, maar de internationale druk was te groot. Die is nu wel wat minder. Europa groeit een beetje naar elkaar toe."
    Hoe denkt u over legalisering van harddrugs?
    Als je dat legaliseert breng je een grote slag toe aan de criminaliteit.
    Omdat je de boel controleert is het goed voor de gezondheid van de verslaafden. Het nadeel is dat je gebruikers uit heel Europa aantrekt.
    Bovendien: hoe meer iets beschikbaar is, hoe meer mensen het gebruiken en verslaafd kunnen raken. Wat ik wel goed vind, zijn die experimenten in de grote steden met heroineverstrekking onder medisch toezicht aan mensen die al verslaafd zijn."
    Wat is momenteel de meest gevaarlijke drug voor Nederland en Europa?
    "Op lange termijn zijn alcohol en tabak het gevaarlijkst voor de gezondheid. Er zijn ook de meeste mensen aan verslaafd. Alleen al in Nederland kampen 1,6 miljoen mensen met alcoholproblemen, tegen 35.000 drugsverslaafden. Bij heroine en cocaine schuilt het gevaar meer in de sociale bijverschijnselen zoals gevaar voor aids, geldgebrek en criminaliteit."
    Is verslaving te bestrijden?
    "Nee. Verslaving of behoefte aan genotsmiddelen is van alle tijden.
    Welke drug legaal is, heeft niets te maken met de objectieve schadelijkheid maar met culturele zaken en beschikbaarheid. Laat ik het zo zeggen: Als ik een mooie, nieuwe samenleving mocht maken waarbij het recht bestaat om af en toe eens uit je dak te gaan met een genotmiddel, dan zou ik niet kiezen voor alcohol."
    Het Wetenschappelijk Comite van het Europese waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving, in 1993 opgericht, is gevestigd in Lissabon.
    Het nieuwe hoofd, professor dr. Garretsen, woont in Helmond.
    Hij is hoogleraar Gezondheidszorgbeleid aan de Universiteit van Tilburg, hoogleraar Verslaving aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, voorzitter van de Nationale Drug Monitor en de man achter het wetenschappelijk centrum Tranzo in Tilburg.

Source: Brabants Dagblad