Rechters: 'politie Moet Werk Beter Doen'

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Alfa, Dec 11, 2006.

1. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,178
    117 y/o from The Netherlands
    RECHTERS: 'POLITIE MOET WERK BETER DOEN'

BREDA - De rechtbank in Breda is nog altijd slecht te spreken over de kwaliteit van politieonderzoek naar hennepkwekerijen. Wegens onvolledigheid van dossiers heeft de rechtbank vijf hennepzaken verdaagd. In juli tikte de Bredase strafrechter G. Pick het Courageteam van de politie in Bergen op Zoom en Roosendaal op de vingers. De rechter verzocht het Openbaar Ministerie 'de zorgen van de rechtbank over de kwaliteit van de processen-verbaal' van het Courageteam aan de politie over te brengen.

Volgens West-Brabantse strafpleiters is er nog geen verbetering te bespeuren.

Zaken van het Courageteam gaan nog steeds bij de vleet de mist in", zegt de Roosendaalse advocaat Henk van Asselt. Samen met zijn collega's Jacq Schoenmakers en Eric Thomas heeft hij ook op andere politieteams het nodige aan te merken.

De advocaten richten hun pijlen nu op de controlevluchten van de politie, waarbij hennepkwekerijen als warmtebronnen worden gedetecteerd.
    Voor vijf verdachten uit Oosterhout had de politie volgens de advocaten onvolledige processen-verbaal aangeleverd.

De politie deed invallen bij veronderstelde hennepkwekerijen nadat bij de vluchten warmtebronnen waren opgespoord. "Mijn cliknte heeft een zonnebank die vrijwel constant aan staat. Ik wil die foto's wel eens zien", zo hield advocaat Jacq Schoenmakers de rechtbank voor.

Ook andere advocaten hekelden het ontbreken van de videobeelden van de vluchten in het dossier. "Ik heb wel eens een foto gezien waarbij een heel woonwagenkamp als een donkere warmtebron werd aangemerkt. Bij zoeking in veertig schuurtjes bleek er slechts in vier hennep te vinden.
    Dat klopt niet. Het bewijs moet concreet op een bepaald pand gericht zijn, anders is het onrechtmatig", aldus van Asselt.

De advocaten vroegen vrijspraak, terwijl officier van justitie M. Corten in totaal honderden uren werkstraf en tienduizenden euro's Plukze eiste.
    "Voor mij is het genoeg dat de politie aangeeft dat er op die of die plek warmte is gezien.

De rechtbank vindt dat onvoldoende. Ze eist een aanvullend proces-verbaal met de beelden van de hennepvluchten. De strafzaken worden aangehouden tot maart 2007.

Source: BN/De Stem (B)
    Pubdate: 7 december 2006