Vaccin tegen cokeverslaving

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by Trance_, Jun 16, 2004.

1. Trance_

Trance_ Newbie

Reputation Points:
    6
    LONDEN - Wetenschappers hebben een vaccin ontwikkeld dat cocainëverslaafden kan helpen van hun verslaving af te komen. Testen in de Verenigde Staten hebben uitgewezen dat de helft van de verslaafden die het middel kregen, een half jaar van de drugs kon afblijven. Dat meldde de Britse krant The Guardian gisteren.

Het TA-CD-vaccin, ontwikkeld door een Brits farmaceutisch bedrijf, voorkomt dat gebruikers high worden als ze cocaïne nemen. En dat gevoel is volgens het bedrijf nou juist de reden dat mensen cocaïne gebruiken.

Volgens directeur Oxlade van het bedrijf Xenova is het middel al bij drie onderzoeken op mensen getest. Het komt erop neer dat het vaccin voorkomt dat cocaïne vanuit het bloed in de hersenen komt, zodat de gebruiker niet meer high wordt. "Als iemand in een afkickkliniek het vaccin heeft genomen en na een maand weer cocaïne gebruikt, dan wordt hij niet high en wordt hij dus ook niet opnieuw verslaafd."

Een Britse verslavingshulpverlener sprak van een "zeer interessant onderzoek". Het is volgens haar duidelijk dat het vaccin goed werkt bij sommige cocaïneverslaafden, maar ze vreest dat sommigen zullen overstappen naar andere drugs om toch de kick te krijgen.

Cocaïne gaat in de volksmond door voor een niet-verslavende partydrug, maar veel wetenschappers hebben toch flinke psychologische verslavingsverschijnselen vastgesteld. Mensen die afkicken kampen ook vaak met lichamelijke klachten. Volgens de Britse Conference on Crack and Cocaine (een informatie- en hulpcentrum) kan een cocaïneverslaving uiteindelijk net zo ernstig uitpakken als een heroïneverslaving, met alle maatschappelijke gevolgen als schuldenlast en banenverlies van dien.

(ANP)

Goede zaak lijkt mij!

2. hidde

hidde Newbie

Reputation Points:
    0
    Jah, maar de echte verslaving zit tussen de oren.. verslaafd blijf je, alleen op zo'n moment ben je een non-actieve coke gebruiker... als het vaccin is uitgewerkt ga je op zoek naar troep voor op de pijp, zo zit het nou eenmaal..

Last edited by a moderator: Sep 30, 2006
  3. P4nic

P4nic Gold Member

Reputation Points:
    1
    Verslaafd verslaafd my ass, bij cocaïne moet je gewoonweg sterk genoeg in je schoenen staan, om te zeggen van nu neem ik geen, of nu is het gedaan.

Wat SWIM overlaatst gedaan heeft toen hij de laatste keer coke nam was tijdens de afkick constant denken aan al het geld dat al naar coke is gegaan, sommetje opmaken en dan kun je er wel makkelijk mee stoppen SWIM wel althans.

4. P!MPJU!C3

P!MPJU!C3 Newbie

Reputation Points:
    17
    Is het niejt: Ik kan wel stoppen maar ik wil niejt...dit heb ik byh p. Ik geloof dat de verslaving aan coke tot in zekere zin ligamelyk is. Maar dieh ontwenningsversgynselen van coke duren hoog uit een week of 2. Daarnah is het allemaal in juh kopie geloof ik.

ik weet miss nix van coke verslaving maar wel van drank verslaving en dat is g1 feest. en drank zit ook voor 90% in juh hoofd.

5. P4nic

P4nic Gold Member

Reputation Points:
    1
    Coke is niet lichamelijk verslavend, als je er geen hebt gaat je lichaam niet anders reageren dan als je er wel hebt. Dit is wel het geval bij heroïne.

Van een drank verslaving weet ik ook alles, vader was alcoholverslaafd tot zijn dood toe.Drank was er ook de oorzaak van.