Verbod Research chemicals en salvia divinorum in België

Discussion in 'Nieuws over drugs' started by FrankenChrist, May 27, 2005.

1. FrankenChrist

FrankenChrist Iridium Member

Reputation Points:
    567
    from belgium
    Ik ga zelf niet alle details opsommen, daar heb ik nu de tijd niet voor. Ik geef hier enkele links naar wetteksten over geneesmiddelen, drugs e.d. Dan kan je bvb. zien of een bepaalde Research Chemical (research chemical) illegaal is of niet.

Link 1: o.a. over de laatste toevoegingen TFMPP, BZP, bufotenine, 2-CI, 2-CT2-, 2-CT-7, TMA-2, salvinorine-A.

Link 2: Welke straffen staan je te wachten in het geval dat... ?

Link 3: Lijst met alle illegale RC's. Heb ik zelfs DMT en peyotl zien in staan denk ik.

Let wel: Deze teksten zijn vooral bedoeld voor ambtenaren, de rechtelijke macht, apothekers, ...

Ik ben geen advocaat, dus vraag me niet of dit nu ministeriële besluiten, omzendbrieven of wat dan ook zijn en wat dat dan betekent.
    Ik wil gewoon aantonen dat de wetgevende macht van dit land ook al gehoord heeft van deze chemicaliën en dat je dus niet zomaar mag aannemen dat het legaal is omdat je d'r zelf nog nauwelijks van gehoord hebt.
    Misschien zijn deze wetten voor sommige van deze middelen nog niet toegepast(m.a.w. nog niemand betrapt), maar wil je echt de primeur zijn? [​IMG]

De meeste links zijn naar pdf-documenten.

1. 3/5,
      Very useful.
      May 28, 2006
  2. Alfa

Alfa Productive Insomniac Staff Member Administrator

Reputation Points:
    14,178
    117 y/o from The Netherlands
    Heel erg bedankt voor deze info. Zou het woord salvorine-A een spelfout zijn? Ze kunnen moeilijk claimen dat Salvinorum A illegaal is als de stof niet in de wet voorkomt.

Dit document gaat over het Early Warning system van de EU. Het waarschuwd de EU over nieuwe synthetische drugs. De Belgische afdeling houd zich ook bezig met niet synthetische drugs.

http://www.iph.fgov.be/epidemio/epien/birn/EWS03.pdfEdited by: Alfa

3. P4nic

P4nic Gold Member

Reputation Points:
    1
    Nooit verwacht dat de belgische autoriteiten dit kenden. Sterk [​IMG]

4. FrankenChrist

Reputation Points:
    567
    from belgium
    Idd, er staat salvorine in plaats van salvinorine.

Ook staat er psylocybe i.p.v. psilocybe.
    Ik heb ooit gelezen (vraag me niet waar) dat door een legal loophole, een spelfout in dit geval, een bepaald middel ergens legaal was. Ik geloof dat het ook om "psylo-..." ging, i.p.v. "psilo..."

Hmmm.. Hebben we misschien een achterpoortje gevonden? [​IMG] Dit vereist nader onderzoek.
    ...
    Ik denk van niet. Als de wet in het Belgisch Staatsblad staat, is ze geldig. De spelfouten komen er niet in voor. (Wel, ik denk toch dat die 2 pdf's van Belgisch Staatsblad zijn.)

Ook heel nuttig.

Ja, ik ben ook onder de indruk.

5. venom

venom Newbie

Reputation Points:
    33
    er zijn ook maar weinig landen die zelfs salvinorine-a al op de lijst hebben gezet, ik dahct zelfs dat dit in amerika zelfs niet het geval was :) en het valt ook niet onder hun analogue wet :p , maar ik kan me vergissen...

6. BooYa

BooYa Newbie

Reputation Points:
    0
    75 y/o
    idd een typefout, en ze verwijzen enkel naar de stof salvinorine A dus ik weet niet of de salvia bladeren en de extracten ook illegaal zijn
    des hetzelfde of ibogaine, de synthetische stof is illegaal maar of de wortel T. iboga illegaal is weet ik ook niet
    er zijn maar een stuk of 6 landen ofzo die salvia divinorum illegaal hebben gemaakt wat ik maar dom vind want de enige mensen die salvia zouden nemen zijn psychonauten en niet het fuifvolk die nogal zorgeloos mé drugs omgaat en ook drugs een slechte naam geven:)
    maja geen enkele drugshond herkent salvia en kvraag mij af hoeveel flikken salvia wel kennen

7. Alfa

Reputation Points:
    14,178
  8. Alfa

Reputation Points:
    14,178
    Re: Legale status RC’s e.a. in België

Wijziging van de reglementering van illegale stoffen

De ministerraad wijzigde de reglementering van sommige psychotrope stoffen met de bedoeling om de klassering van planten en werkzame delen duidelijker te maken. Het gaat om de planten Khat en Salvia divinorum en hun werkzame stoffen. Nieuwe stoffen worden aan de lijst van verboden middelen toegevoegd. Het ontwerp van koninklijk besluit (*) dat de heer Rudy Demotte, Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, voorstelde wijzigt de bestaande reglementering van de psychotrope stoffen. Het ontwerp voegt de correcte term salvinorine A toe en de planten salvia divinorum en Khat als twee nieuwe psychotrope stoffen in de vorm van planten of delen van planten. Het brengt voor de duidelijkheid planten of delen van planten in een nieuwe paragraaf onder. Het voegt ook de o-, m- en p-chlorophenylpiperazines aan de lijst van verboden middelen toe. (mCPP, oCPP en pCPP worden vaak in XTC pillen verwerkt.) Het ontwerp wordt voor advies aan de Raad van Strate voorgelegd. (*) tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 januari 1998 tot regeling van sommige psychotrope stoffen en betreffende risicobeperking en therapeutisch advies.

Bron: minister raad belgie, 16 mei 2006

9. Alfa

Reputation Points:
    14,178
    België verbied Salvia divinorum, mCCP en meer

Kan iemand de volledige tekst vinden?

Last edited: Apr 30, 2017
  10. FrankenChrist

Reputation Points:
    567
    from belgium
    Re: België verbied Salvia divinorum, mCCP en meer

The bastards are way ahead of even the DEA.

http://www.staatsbladclip.be/wetten/2006/12/06/wet-2006023173.html

^^If you can read Dutch. No French version to be found AFAIK.^^

It mentions:pEYOTL,
    STROPHARIA, CONOCYBE en PSYLOCYBE-funghi
    SALVINORINE A (DIVINORINE A)

"Between BUFOTENINE and CLOBENZOREX will be added:"
    - o-CHLOROPHENYLPIPERAZINE (oCPP);
    - m-CHLOROPHENYLPIPERAZINE (mCPP);
    - p-CHLOROPHENYLPIPERAZINE (pCPP).

- KHAT;
    - PEYOTL;
    - SALVIA DIVINORUM.

11. Alfa

Reputation Points:
    14,178

Paddestoelen zijn geen planten. In Duitsland zijn er zaken op dit punt gewonnen. Het kan goed zijn dat Paddo's nu legaal zijn in België. Dit lijkt net zo'n stomme fout als dat België voorheen de stof SALVORINE A verboden had. Deze stof bestaat niet. En ook weer heel apart dat Peyote beschreven word als peyotl in plaats van de wetenschappelijke naam, terwijl er vele cactussen peyotl genoemd worden.

12. FrankenChrist

Reputation Points:
    567
    from belgium

Als je ermee gevat wordt zoek je je best een heel goede advocaat.
    De Belgische Justitie, Volksgezondheid e.d. trekken zich over details blijkbaar weinig aan, zoals blijkt uit de inbeslagname van de planten van de vzw Trekt Uw Plant.

Oh en "België verbiedt..."
    als ik even pedant mag zijn. Beroepsmisvorming van me. Talen gestudeerd en zo ;)

13. planckunit

planckunit Newbie

Reputation Points:
    0
    from belgium
  14. planckunit

planckunit Newbie

Reputation Points:
    0
    from belgium
  15. Psyduck

Psyduck Silver Member

Reputation Points:
    59
    from andorra
    De meeste van deze links blijken niet meer te werken. Heeft iemand die documenten nog ergens opgeslagen? Of kan iemand me de upgedate versie even laten zien :)

Bedankt alvast

16. FrankenChrist

Reputation Points:
    567
    from belgium
    Enkel de eerste link werkt nog, sorry...

17. Alfa

Reputation Points:
    14,178
    Dat laat maar weer eens zien hoe belangrijk het is om documenten te uploaden en informatie te posten. Anders kan het verloren gaan.

18. Alfa

Reputation Points:
    14,178
    Ik heb twee topic met in elkaar op laten gaan. Nu kan je bovenstaand wel relevante links vinden.

19. dutch-marshal

dutch-marshal Palladium Member

Reputation Points:
    497
    30 y/o from afghanistan
    zijn ze er in nederland ook al mee bezig om het te verbieden? SWIm hoopt dat het nog lang gaat duren.